קנבינואידם: על החומרים הפעילים בצמח הקנאביס

פורסם לפני 3 שנים

היכרות עם החומרים הפעילים בצמח הקנאביס מספקת תמונת מצב מרתקת על תהליכים מורכבים המתרחשים בגופנו. וגם, מהו ההבדל בין קנבינואידים שמקורם בצמח לקנבינואידים סינתטיים?


קנבינואידים?! נכון, מדובר במילה ארוכה שמצריכה לשבור את השיניים על מנת להגות אותה ואף גורמת לחשש בקרב צרכני קנאביס חדשים שאינם מעורים בצמח על בוריו, אולם אם להיות קצת יותר רציניים – מדובר ברכיבים המשמעותיים ביותר בצמח הקנאביס ואלו שאחראים על קשת התחושות והחוויות שכל אחד מאיתנו חש על בשרו.

 שני הקנבינואידים המוכרים ביותר בצמח הקנאביס הם THC ו-CBD. אלו גם שני החומרים הפעילים בו שזכו למחקר הנרחב ביותר במדע, אולם פרט אליהם קיימים עוד למעלה מ-100 קנבינואידים נוספים המהווים חלק אינטגרלי מהצמח והינם ובעלי השפעה על המערכת האנדו-קנבינואידית בגוף. 

 כדאי לדעת גם כי כל קנבינואיד מתפרק ומשתחרר בטמפרטורה שונה בזמן חימום, אולם סוד הקסם שלהם טמון בסינרגיה המרתקת המצויה בינם לבין הטרפנים וחומרים נוספים המצויים בקנאביס, שכן אלו אחראים לריחות ולטעמים אותם אנו חשים בעת השימוש בצמח. אגב, ההערכות גורסות כי קיימים עוד סוגי קנבינואידים רבים בקנאביס שטרם זוהו, כך שסביר להניח כי מחקרים עתידיים צפויים לשפוך אור מחדש אודות רכיבים אלו, לרבות השפעתם על ציבור צרכני הקנאביס.

קנבינואידים בקנאביס

הם מרוכזים בעיקר בטריכומות (בלוטות השרף). אלו מתפרסים על גבי הצמח ומתקבצים בעיקר בפרחים בצורה חומצתית (Acid). צורתם המקורית כפי שהם נראים בפרחי הקנאביס הטריים מכונה "פיטו-קנבינואידים", כאשר לאחר שעברו כאמור תהליכי חימום (עישון, בישול, אידוי) המכונים "דה קרבוקסילציה", הם מתפרקים לתצורה ייחודית בעלת השפעות מגוונות על גוף האדם.

המשותף לכלל הקנבינואידים אשר התגלו עד היום מקורם בקנאביגרול (CBG). זהו "קנבינואיד אב" אשר ממנו מתפתחים הקנבינואידים בתהליך טבעי של התיישנות או חימום. חשוב להכיר גם את המונח "אפקט הפמליה" (Entourage Effect) במסגרתו פועלים הקנבינואידים על מנת להשלים זה את זה יחד עם החומרים הנוספים הקיימים בקנאביס כגון טרפנים ופלבונואידים, היוצרים יחדיו שרשרת של תגובות ביו-כימיות ייחודיות, בשילוב המערכת האנדו-קנבינואידית וקולטניה השונים הפזורים בגופנו. 

בשעה שכלל הקנבינואידים חוברים להם יחדיו, הם יוצרים אפקט פמליה בעל ערך מוסף מבחינה רפואית. אפקט זה יוצר מעין "מניפה" טיפולית בעלת סגולות רפואיות ייחודיות, שאינן מושגות בעת צריכה של כל אחת מהקנבינואידים בפני עצמם.

יתרה מזאת, בגוף של כל אחד ואחת מאיתנו פעילים קולטנים (רצפטורים) שתפקידם לקלוט את החומרים המצויים בקנאביס, קרי הקנבינואידים, ולהגיב אליהם. קולטנים עצביים אלו (1CB, 2CB) מהווים חלק מהמערכת האנדוקנבינואידית והם מצויים בעיקר במערכת החיסון ובמוח, משפיעים על תאים ואיברים הקשורים במערכת החיסון והדם והוכחו כבעלי יכולת מופלאה להתמודדות עם מחלות וכאבים שונים.  כמו כן, ישנם מספר רצפטורים נוספים אשר קליטת הקנאבינואידים על ידם עדיין נחקרת.

ובכל זאת, לא הכול ורוד. בשנים האחרונות נמכרים גם קנבינואידים מסוג אחר. אלו קנבינואידים סינתטיים אשר הונדסו במעבדה ולא נוצרו כדרך הטבע, כדוגמת "נייס גאי" או סמי פיצוציות אחרים. חשוב להבהיר כי מדובר בקנבינואידים שונים לחלוטין בעלי השפעה שונה לחלוטין המסכנים את המשתמשים הצורכים אותם, שכן בפועל אין לקנבינואידים אלו שום קשר לקנאביס או לחומרים הפעילים בו.

בעוד ש-THC, הקנבינואיד הפעיל ביותר בקנאביס, מפעיל את המערכת האנדו-קנבינואידית בצורה מבוקרת ושקולה,

הרי שהקנבינואידים הסינתטיים מפעילים את המערכת באופן מוגזם ומופרז, מה שעלול להוביל חלילה לפגיעה חמורה באיזונים והבלמים שבגופנו ועד למצב בו נזדקק לטיפול רפואי. בנוסף, בשל העובדה שהקנאביס הסינתטי מיוצר במעבדות, קשה עד בלתי אפשרי להעריך את השפעותיו והסכנות הכרוכות בשימוש בו.