הן אמנם לא זוכות לתהילה בדומה לאחיותיהן למשפחות הקנבינואידים והטרפנים, אולם לקבוצת הפלבונואידים בקנאביס השפעה כבירה על אופי הצמח לצד סגולות רפואיות מרחיקות לכת. אז בואו נעשה להם כבוד


צמח הקנאביס טומן בחובו שלוש קבוצות עיקריות של חומרים כימיים. המוכרת שביניהם היא קבוצת הקנבינואידים, הכוללת בתוכה את המרכיבים הפסיכו-אקטיביים שבצמח (המוכרות ביותר מבניהן: THC ו-CBD יחד עם עוד 140 קנבינואידים שפוענחו עד היום בשלבי מחקר שונים, והיד עוד נטויה). הקבוצה השנייה כוללת טרפנים (או טרפינואידים) שהינם חומרים אורגניים הקיימים בצמח ואחראים לניחוחות המגוונים של הקנאביס ולחיזוק השפעותיו.

הקבוצה השלישית אשר לעיתים נחבאת אל הכלים כוללת את הפלבנואידים. אלו למעשה תרכובות אורגניות מיקרוסקופיות המסונתזות על ידי צמחים ומצויות בעיקר בפירות וירקות. הן משפיעות באופן ניכר על תכונות כמו צבע, טעם, ריח ופיגמנטציה, ומהוות חלק משמעותי ביצירת 'אפקט הפמליה' (השפעת הקנבינואידים השונים הפעילים בקנאביס הפועלים יחד ליצירת אפקט מוגבר לטובת טיפול אפקטיבי עבור אנשים הסובלים מבעיות בריאותיות, החל ממחלות שכיחות ועד לכרוניות) והשפעתו על מטופלי הקנאביס הרפואי. במאמר שלפניכם נתהה על קנקנם של הפלבנואידים ועל הקשר הישיר שבינם לבין צמח הקנאביס. אתם מוכנים? בואו נצא לדרך.

הידעתם? מקור השם "פלבנואידים" נעוץ במונח הלטיני 'flavus', המתייחס לפיגמנט הצהוב כפי שהוא מופיע בטבע. קיימים למעלה מ-5000 פלבנואידים שונים בצבעי מאכל, הידועים כנוגדי דלקות. ביחס לפלבנואידים המצויים בצמח הקנאביס, הרי שאלו המרכיבים הכימיים שמקנים את הצבע לתפרחת ומגינים עליה מפני קרינה אולטרה סגולה.

ראשית, יש לציין כי המחקר בדבר היקף הפלבונואידים והשפעתם על זני הקנאביס השונים נמצא רק בחיתוליו. למרות זאת, ההערכה כי בשנים הקרובות תחום זה יתפתח בקצב מואץ, כאשר ניתן יהיה לאפיין חלק מזני הצמח תוך התבססות על תכולת הפלבונואידים המרכיבים אותם.

בדומה לטרפנים, גם הפלבונואידים מרוכזים רובם ככולם בתוך מבני הטריכומות הנוצצים המקיפים את חלקו החיצוני של הצמח, ונחשבים למטבוליטים משניים. מה זה אומר? המשמעות היא שצמח הקנאביס אינו זקוק להם באופן חיוני כחלק אינטגרלי ממחזור חייו, אך סופג מהם מגוון רחב של אלמנטים המעניקים לו ערך מוסף. בין היתר ניחנים הפלובונואידים בתכונות המסייעות במשיכת חרקים מאביקים, משמשים כקולטנים למחזור האור וחלקם אף תורמים לסינון קרני אולטרה סגול (UV) העשויות להזיק לצמח.

סך הכול מוערך מספר הפלבונואידים בקנאביס בלמעלה מ-5000, כאשר הסברה היא שעם התקדמות המחקר סביבם תתגלה בצמח כמות משמעותית עוד יותר שטרם זוהתה עד היום. נכון להיום מוערך ריכוזם הכולל של הפלבונואידים בעלים ובתפרחת הקנאביס בהיקף של עד ל-2.5% במשקל יבש, אם כי תרכובות אלו אינן מצויות ככל הנראה בשורשים או בזרעי הצמח. עוד ניתן לומר כי לפלבנואודים תכונות בריאותיות המסייעות למחזור החיים של הצמח, כמו גם היותם בעלי תכונות אנטי דלקתיות ופטרייתיות.

מחקרים חדשים יחסית בארה"ב הצביעו לאחרונה כי לפלבנואידים או מזונות העשירים בהם (כדוגמת תפוח, תפוז, אוכמניות או ברוקולי) יש תפקיד משמעותי בהורדת הסיכון למחלות קוגנטיביות, כמו דמנציה. כמו כן הוכח יש בהם ערכים חיוניים המעכבים תהליכי הזדקנות בגוף האדם, לצד יעילותם למערכות הדם והלב בגופנו.


פלבונואידים בולטים בקנאביס

 
* אפיג'נין (Apigenin)
מצוי בצמחים כמו סלרי ופטרוזיליה בטבע. מחקרים שונים גילו כי הוא נמצא יעיל בהשפעותיו למניעה ואף לכדי עצירת גידולים סרטניים, לצד תכונות אנטי דלקתיות ועצירה מדורגת של תהליכי מוות תאי המכונה "אפופטוזה" (Apoptisis).

* קוורציטין (Quercetin)
מצוי בצמחים כמו עגבניות, ברוקולי, כרוב או אוכמניות. ניחן בתכונות אנטי דלקתיות ונמצא כיעיל להתמודדות עם סימפטומים של לחץ דם גבוה.

* סילימרין (Silymarin)
צמח קוצני ברובו הנפוץ בישראל הניחן בסגולות רפואיות עשירות, בעיקר עבור טיפול בבעיות כבד (כולל סרטן כבד). משמש גם כנוגד חמצון איכותי למדי.

* לוטואלין (Luteolin)
מצוי בצמחים כמו תלתן ואמברוסיה. מחקרים שונים גילו כי הוא יעיל במיוחד לטיפול בגידולים סרטניים וכן במקרים של דלקות.

* קמפפרול (Kampferol)
פלבונואיד הנפוץ בענבים, מלפפונים, אגסים ועגבניות. נחשב ליעיל במיוחד לטיפול במחלת האוסטאופורוזיס וכגורם מעכב לגידולים סרטניים שונים.