טרפנים בקנאביס: על טעם ועל ריח אין מה להתווכח

פורסם לפני 3 שנים

הם מאובחנים כבעלי סגולות רפואיות מרחיקות לכת, מסייעים בהתמודדות עם מחלות ותופעות לוואי שכיחות וכן מסייעים להגביר משמעותית את חוויית השאיפה והתחושה שאחרי. היכרות עם הטרפנים – המרכיבים הצמחיים המספקים ערך מוסף לצמח הקנאבי.


על צמח הקנאביס וזניו השונים סביר להניח ששמעתם לא אחת. אבל מה לגבי הטרפנים? תכירו את המרכיבים המרתקים אשר מוסיפים ארומה וטעם לקנאביס שלכם ומשפיעים במידה רבה גם על חוויית השאיפה ותחושת ה"סאטלה" הנלווית.

הטרפנים הם למעשה המרכיבים הצמחיים המצויים ברחבי הטבע ומספרם מוערך בלמעלה מ-50 אלף, שלא כמו רוב הקנבינואידים, אפשר למצוא אותם בעצים, פרחים ואפילו בפירות. שילובם של הטרפנים, הקנאבינואידים והמערכת האנדוקנאבינואידית נעשית בסינרגיה מרתקת, שבסופו של תהליך יוצרת את ההשפעה של כל זן וזן.

לצידם של הקנבינואידים המובילים המוכרים בצמח הקנאביס, בראשם ה-THC, המרכיב הפסיכואקטיבי, כמו גם ה-CBD (קנבידיול) וה-CBN (קנבינול), מצטרפים עוד עשרות קנאבינואידים ונכון להיום זוהו למעלה מ-100 סוגים של טרפנים (Terpenes) הקיימים בצמח. מולקולות טבעיות אלו אובחנו במחקרים ככאלו המעצימות את חוויית צריכת הקנאביס והתחושות שלאחריה.

הטרפנים, הנמצאים בריכוזים גבוהים בכל יצור אורגני ובטריכומות הצמח, אובחנו גם כבעלי סגולות רפואיות מרחיקות לכת, לרבות טיפול בדיכאון וחרדה, סיוע בהתמודדות עם הפרעות אכילה, בעיות שינה ועוד.

ואם זה לא מספיק, הרי שבמחקרים שנערכו בשנים האחרונות התגלה כי הטרפנים ניחנים בתכונות אנטי-דלקתיות, מסוגלים לחזק משמעותית את המערכת החיסונית של הגוף, לשכך כאבים, ואף להוביל לשיפור במצב הרוח. 

על מנת לתהות על קנקנם של הטרפנים, הנה כמה מהזנים הבולטים המרכיבים את צמח הקנאביס:

מירצין (Myrcene)

הטרפן הנפוץ ביותר המצוי בצמח הקנאביס. הוא חסר טעם וריח, מצוי בעיקר בעצים, והינו בעל השפעה מרגיעה ומערפלת. המירצין מצוי בשיעור משמעותי גם במנגו ובשמן אקליפטוס, כאשר בין סגולותיו הייחודיות יש לציין את יכולתו בסיוע להורדת מחסום הדם במוח (brain blood barrier BBB). כפועל יוצא מכך הוא מוביל לשדרוג קליטת הקנבינואידים וחומרים נוספים ממחזור הדם אל מימברנות המוח, נתון המסייע בתחושה המעומעמת והנעימה בעת צריכתו של הצמח בתצורותיו השונות.

די-לימונן (D-limonene)

טרפן ריח לימוני המצוי בקליפות הדרים (לימון, תפוז, אשכולית, מנטה, רוזמרין) ועץ הערער. הוא בעל ארומה אדמתית והוכח כבעל יכולת להפיג מתחים וחרדה, לאור היותו משחרר כמות מוגברת של דופאמין וסרוטונין במוח. מדובר בטרפן מעורר המקדם את תהליך חילוף החומרים בגוף, לצד תכונות אנטי דלקתיות ואנטי בקטריאליות בהן הוא ניחן, כמו גם היותו מדכא תיאבון ונוגד התכווציות שרירים.

לינאלול (Linalool)

טרפן ריח דומיננטי הפועל במידה ניכרת בצמחים בעלי ארומה חזקה, כמו לוונדר, קליפת ליבנה, עלי דפנה ועוד. השפעותיו הבולטות של הלינאלול כוללות הרגעה של ההשפעות הפסיכואקטיביות והפחתת תסמיני לחץ וחרדה. יסוד כימי טבעי זה מסייע גם בשיפור השינה והינו בעל תכונות המחזקים את המערכת החיסונית של הגוף, לרבות מרכיבים נוגדי חיידקים, פטריות ווירוסים.  

פיינין (Pinene)

טרפן טעם דומיננטי המוכר כאחת מהתרכובות הנפוצות ביותר בטבע. הפיינין מופיע בריכוז גבוה במיוחד בעצי אורן ובצמחים כמו רוזמרין ומרווה והינו בעל סגולות טבעיות המסייעות בשיכוך כאבים, הורדת חום, טיפול באסטמה (התגלה כמשפיע על הרחבת סימפונות הריאה), שיפור הערנות והזיכרון.