מבנה צמח הקנאביס: שיעור אנטומיה מקוצר על קנאביס

פורסם לפני 3 שנים

כולנו מכירים את נפלאותיו של הקנאביס והשפעותיו המדהימות, אולם מתי בפעם האחרונה יצא לנו לחשוב עלמקור הצמח המיוחד הזה או על מרכיביו הייחודיים? מוזמנים לשיעור אנטומיה קצר שכל כולו על טהרת הצמח שכולנו מעריצים.


צמח הקנאביס נחשב לאחד הצמחים המרתקים בטבע. החל מהענפים והשורשים החזקים בהם הוא ניחן, דרך גושי הפרח העטופים בעלים קטנטנים ומהודרים, מראה דמוי קריסטלים זעירים ובוהקים בהם ניתן להביט ללא הפסקה וכלה בעלים המרשימים המעניקים לו מעמד רם כצמח אצילי ומעורר השראה.

ראשית, כדאי לדעת כי הקנאביס אותו אנו צורכים מקורו בצמח הנקבי, שכן הוא זה שמפיק את הפרחים עתירי הקנבינואידים, בעוד תפקידו של הצמח הזכרי הוא להפרות את הנקבה. ברגע שהאבקנים של הזכר מוצאים את דרכם לנקבה, הם ממקדים את עיקר האנרגיה שלהם ביצירת זרעים במקום בפרחים. מסיבה זו כאשר מתבצע תהליך ההפרחה של הצמח הנקבי,
רצוי שלא יהיה זכר בסביבה.

על מנת לתהות על קנקנו של צמח מיוחד זה – הנה סקירה קצרה של מרכיביו האנטומיים השונים ההופכים אותו לייחודי כל כך:

חלקי הצמח

הקנאביס הוא סוג של צמח ממשפחת הקנאביים הגדל על גבעולים דקים וארוכים בעלי עלים מרשימים, לצד בליטות המופיעות על פני הגבעול ומכונות "מפרקים" (Nodes). הערך המוסף של הצמח מקורו בתצורות הייחודיות של הפרחים הגדלים עליו ובמבנה סינרגי מרשים, במסגרתו כלל המרכיבים פועלים יחדיו במטרה לסייע לצמח לממש באופן מקסימלי את תהליך הגדילה.

פריחת הקנאביס מתחילה בעונת האביב ומתפרסת על תקופה של 5-3 חודשים, בכפוף למשתנים כמו גנטיקה,
תנאי גידול הצמח ודשנים המזינים אותו.

שורשים

בעלי תפקיד מרכזי ומהווים בסיס איתן לצמח הקנאביס. השורשים אחראים על ייצובו של הצמח באמצעות התחפרותם בתוך האדמה, ובנוסף לכך אמונים על השקיית הצמח, זאת באמצעות מבנה ייחודי בדמות גזע עיקרי אליו מסתעפים עשרות תתי שורשים זעירים. אלו ניזונים ממים וחומרים נוספים המצויים בתוך הקרקע ומסייעים לצמח לגדול.

עלי מניפה

הסתכלות ראשונית על צמח הקנאביס תחשוף אותנו למראה ייחודי דמוי מניפה. צורה זו מאפשרת לצמח למקסם את תהליך הפוטוסינתזה, ובכך לאפשר לקנאביס לגדול בצורה איכותית ומוגנת.

פרחים

פרחי הקנאביס ידועים כמרהיבים ביופיים ומספקים לו מראה ויזואלי קסום. בדומה לצמחים ומינים אחרים בטבע, קיים הבדל בין פרחי קנאביס זכריים לנקביים. בעוד שעל גבי הפרחים הזכריים נוכל לזהות שערות לבנות ארוכות בטבורו של הפרח, הרי שבנקביים נצליח לראות ניצנים בצורה אליפטית ומעין צורה נוספת אשר בתוכה פרחים קטנים נוספים.

הבדל נוסף בין השניים מקורו במועד הפריחה, שכן הפרח הנקבי יפרח מהר יותר מזה הזכרי. על גבי פרח הקנאביס נמצא גם הקולה (Cola). זוהי תפרחת בה מתקבצים הפרחים הנקביים בצורה דחוסה. הקולה המרכזית מתקבצת בקצהו העליון של הפרח, בשעה שקולות זעירות יותר צומחות לאורך חלקו התחתון.

גביעים

זהו למעשה מארג של אברונים קטנים שהצטברו יחדיו ומכונים גביעים (Calyx). הם מצטברים יחדיו מתחת לעלי הקנאביס בתצורות, גדלים וצבעים שונים. עלי הגביע מכילים בתוכם ריכוזים גבוהים של החומרים הפעילים בצמח.

טריכומות​

קריסטלי שרף המכסים את הקנאביס ובהם מצויים עיקר החומרים הפעילים בצמח הקנאביס, לרבות טרפנים וקנבינואידים, בינהם THC ו-CBD. תפקידן של הטריכומות הנראות כמעין נקודות לבנות, שמנוניות וזוהרות ותפקידן בטבע הוא להגן על הצמח מפני מזיקים חיצוניים, כמו בעלי חיים או נזקי טבע.

שחלה (עלי)

שערות קטנות היוצאות מעלי הגביע של הקנאביס. תפקידן לקלוט את האבקנים הזכריים ולהתחיל בתהליך ההזרעה. העלי בתצורתו הראשונה צבוע בלבן, כאשר לאורך תהליך הצמיחה שלו הוא נצבע בצבעי צהוב, כתום, אדום וחום, המסמלים את אורך חייו (חום מעיד על התבגרות הצמח).