סאטיבה או אינדיקה? שאלה טובה, הבחירה בידכם

פורסם לפני 3 שנים

 שאלה שהמון צרכי קנאביס שואלים – את עצמם סאטיבה או אינדיקה? האחד מספק תחושת הרפיה ושחרור עמוקים בגוף. השני ממריץ ומרחיב את התודעה, האמנם? יצאנו להשוות בין שני סוגיו העיקריים של צמח הקנאביס


בשוק הקנאביס הרפואי קיימים כיום מאות זנים עתירים בשמות וכינויים. ההבדל המשמעותי ביניהם כפוף להרכב הקנבינואידים (בינהם ה-THC וה-CBD), הטרפנים ושאר החומרים המצויים בכל אחד ואחד מזני הקנאביס השונים. אלא שכל אותם זנים מהווים תת קטגוריות של זני-על של צמח הקנאביס
אינדיקה או סאטיבה.

משפחות זנים אלו מהוות את שתי משפחות הזנים העיקריות של הקנאביס. משתי משפחות זנים אלו התפתחו כל הזנים שאנו מכירים היום, כל אחת בעלת השפעות שונות.

לאור הנסיקה המתמדת בשימוש בקנאביס רפואי בשנים האחרונות החלטנו לתהות על קנקנם של "זני על" אלו תוך ניסיון ליצור אבחנה ברורה בין השניים שתעזור לכם לבחור בין סאטיבה או אינדיקה.

 

נפתח בוידוי

האבחנה בין הזנים הללו היא היסטורית בלבד. האמת היא שלאורך השנים בוצעו הכלאות רבות לצרכי השבחת תכונות שונות של הצמח, הגדלת שיעור הקנבינואידים ובכללם ה-THC ועוד, כך שכיום, רוב זני הקנאביס בעולם מהווים יצור כלאיים של של אינדיקה וסאטיבה- זני היבריד. זני ההיבריד מהווים שילוב של שני זני העל ובכך נהנים "משני העולמות".

בעקבות השבחות ושילובי זנים, הנתונים עליהן מצהירות חברות הקנאביס ביחס לאחוזי האינדיקה והסאטיבה אינם תמיד משקפים את המציאות, כך שבפועל קשה מאוד עד כמעט בלתי אפשרי לדעת במדויק את האחוזים המדויקים של כל זן וזן בצמח המוצג בפניכם כשמדובר על סאטיבה או אינדיקה. ובכל זאת, קיימים בין שני הזנים הללו הבדלים היסטוריים מהותיים שכל צרכן קנאביס צריך להכיר.

הבדל מהותי בין זני הקנאביס הללו מקורו תחילה במשתנה הגיאוגרפי. במקור, הסאטיבה פרחה והייתה נפוצה במדינות בעלות אקלים חם, לרבות במזרח אסיה, קזחסטן ורוסיה, בעוד האינדיקה גדלה באופן מיטבי באזורים קרירים וגבוהים, כמו למשל ברכס הרי הינדו-קוש המשתרע בין אפגניסטן ועד לאזורים הצפוניים של פקיסטן, וכן בנפאל או בטורקיה.

גם בהיבט הבוטני והחזותי קיימים הבדלים ברורים בין שני סוגי הקנאביס הללו. צמחי האינדיקה הם קטנים באופן יחסי, בעלי מבנה עגלגל וצבע עלים כהה. לעומתם, צמחי הסאטיבה גבוהים, רזים ובעלי עלים דקים המתאפיינים בגוון ירוק ובהיר יותר. יתר על כן, זני אינדיקה דומיננטיים נוטים לגדול לגובה נמוך יחסית והינם רחבים יותר מזני הסאטיבה. 

אז מה ההבדל בין אינדיקה לסאטיבה?
גם כאן חלוקים החוקרים בדעותיהם, שכן כיום אין הבדל גנטי מובהק המבחין בין זני סאטיבה או אינדיקה ואין פערים מובקים בתכולת הקנבינואידים המצויים בזנים הללו. הטענה הרווחת כיום היא שעיקר ההבדלים נובעים מהטרפנים הנמצאים בזן, וכי בזני סאטיבה ניתן למצוא טרפנים ממריצים יותר מבזני האינדיקה, בהם ניתן למצוא טרפנים מרגיעים יותר. יחד עם זאת, ועד שנתחיל להשתמש בשמות טרפנים על מנת לתאר השפעה של זן מסויים, המושגים אינדיקה וסאטיבה התקבעו כבעלי יכולת לשמש אותנו על מנת להבחין בהשפעות של כל זן וזן.
מוצר המסווג כבעל אופי אינדיקה מזוהה כבעל השפעות מרגיעות המיועדות להפחתת חרדה, מספק תחושת הרפיה ושחרור לחצים בגוף, מסייע בהתמודדות עם כאב וניחן בהשפעה פיזית מוגברת. משכך, הוא 
מומלץ יותר לשימוש לילה, שכן הוא גם עוזר לשינה רציפה ועמוקה יותר. 

מאידך, מוצר המזוהה כסאטיבה מאופיין בהשפעה מנטלית מוגברת, ממריץ ומרחיב את התודעה, מעורר תיאבון ויצירתיות ומתאים יותר לשימוש במהלך שעות היום.

 

רודראליס​

ישנו זן-על נוסף שחשוב להכיר המכונה רודראליס (Ruderalis) שמקורו בזנים פראיים של קנאביס בר בארה"ב וברוסיה. זהו צמח קצר יותר ועשיר בענפים וגבעולים, שבשיאו יכול להגיע עד לגובה של מטר אחד, בעוד פרחיו קטנים יותר.

הגנטיקה של זן זה מבוססת על מחזור חיים אלטרנטיבי ו"אוטומטי" שמוביל את הצמח מנביטה לפריחה תוך פרק זמן קבוע ללא תלות במזג האוויר או בתנאי האקלים. בניגוד לסאטיבה או אינדיקה, זנים אלו הם בעלי ריכוז נמוך יחסית של חומרים פעילים ונטולי כל השפעה פסיכואקטיבית כמעט לגמרי. משכך, הם כמעט ולא נפוצים היום ואינם נמצאים בשימוש רפואי.