גידול קנאביס: שיטות גידול קנאביס והטכניקות הנפוצות כיום

פורסם לפני 3 שנים

גידול INDOOR או OUTDOOR, מערכות הידרופוניקה או אירופוניקה ומה לגבי המרכיב הכלכלי?
שוק הקנאביס שופע במערכות גידול קנאביס מסוגים שונים המשמשות קרקע פורייה עבור המגדלים השונים. הנה כמה מהשיטות לגידול קנאביס מהבולטות שבהן :

גידול קנאביס בתעשייה - גידול OUTDOOR ו INDOOR


תעשיית הקנאביס הרפואי טומנת בחובה אינספור שיטות גידול מסוגים שונים ומגוונים. התוצאה בסופו של יום אותה מבקשים המגדלים להשיג באמצעות השיטה בה בחרו נועדה להשיג את התוצרת האיכותית ביותר ובכמות המרבית. במאמר המובא לפניכם סקרנו את שיטות הגידול השונות ואת ההבדלים בינהן.

ההחלטה הראשונה אותה נדרשים המגדלים לקבל היא האם ברצונם לגדל את צמח הקנאביס תחת כיפת השמיים (גידול חוץ- OUTDOOR) ובכך לזכות באור השמש כמקור אנרגיה לצמחים, או שמא ברצונם לבצע את הגידול בחלל סגור (גידול פנים- INDOOR) תוך שימוש בנורות גידול. בגידול חוץ היתרון המרכזי הוא שקרני השמש הן חינם ולרוב מסייעות לצמיחה של פרחים גדולים יותר, אם כי תהליך הגידול אורך זמן רב יותר, לאור העובדה כי אור השמש מוגבל לזמן קצוב במהלך היממה. 

חיסרון נוסף עלול להגיע בדמותם של מזיקים מסוגים שונים שעשויים לפגום בצמחים ולהסב להם נזק. כמו כן, תנאי הלחות ומזג האוויר משתנים ועלולים להרוס יבולים שלמים. בנוסף, בגידול חוץ קשה להבטיח תוצר הדיר פעם אחר פעם, לאור תנאי הסביבה המשתנים היוצרים הבדלים מהותים בצמחים הגדלים בעונות השונות בשנה.

מצד שני, גידול פנים מעניק סביבת צמיחה אידיאלית ומאפשרת לגדל את הצמח תוך פרק זמן מהיר (כ- 3 וחצי חודשים), כך שניתן לזכות לאורך כל השנה באספקה של קנאביס איכותי והדיר מזנים שונים. מכורח העובדה כי האור לו זוכים הצמחים מגיע מנורות גידול ותנאי הלחות והסביבה מיוצרים באופן מלאכותי, הרי שמדובר בעלות כלכלית גבוהה יותר לעומת גידול חוץ שמנצל משאבים טבעיים אך כזו שמאפשרת תוצר ברמת איכות גבוהה ורציפה, ללא קשר לעונות השנה.

בארץ ישנן מספר חברות המגדלות בחלל סגור (גידולי חוץ כרגע אסורים לפי חוק), אך מרבית החברות בארץ בוחרות לגדל בחממות- שיטה המשלבת בין גידול החוץ והפנים.

בגידול בחממה, ניתן להנות הן מיתרונות הגידול בשטח הפתוח- אור השמש והן מיתרונות הגידול במבנה סגור- איכות והדירות, ללא תלות בזמן בשנה ותוך שמירה על עלות גידול נמוכה יחסית. 

בעוד שלרוב בגידול בחממה ובחוץ, ישתמשו באדמה על מנת להזין את הצמח, בגידול פנים ישנן מספר שיטות גידול נפוצות שאינן כוללות אדמה.

שיטות גידול קנאביס - טכניקות גידול שונות:


הידרופוניקה

שיטת גידול המתבססת על מצע של מים בשילוב תערובות דשנים (הידרו = מים, פוניקה = צורת גידול) המשמשים כתוספים תזונתיים לצמח. כיצד השיטה עובדת בפועל? לרוב, יעשה המגדל שימוש במערכות השקייה, כאשר בסיס השורשים שורה בתוך המים ומעוגן באמצעות צמר או הידרוטון. אלו משמשים לאיזון חומציות המים ומספקים מקום רווי במרחב, לחות וחמצן להתפתחות מערכת השורשים בתנאי אוורור וניקוז אופטימליים. סביבה כזו היא ייעודית לגידול צמחי קנאביס בכלל ובמיוחד קנאביס רפואי בפרט והיא מקטינה משמעותית סיכון מפני מזיקים.

קיימות מספר שיטות לגידול קנאביס על בסיס הידרופוניקה, האופציה הפשוטה ביותר היא מגש הצפה עם עציצי בד המאפשר זליגה של מים והשקייה מכל הכיוונים של תחתית העציץ. אפשרות נוספת היא מערכת DWS המאפשרת "גידול במים עמוקים" (מורכבת ממספר יחידות "דליים" ומאפשרת לפצל את הצמח למספר יחידות גידול נפרדות). מערכת WaterFarm עובדת בצורה דומה למערכת ה-DWM. המערכת משמשת כמערכת השקייה הרמטית ואוטומטית (המאפשרת גידול של 2 צמחים מעציץ אחד) ומספקת מבנה יציב בתנאי דישון אופטימליים מסביב לתחתית. 

ראוי לציין כי על אף היתרונות המובהקים של גידול על בסיס הידרופוניקה שהוכחו באמצעות יבול גדול יותר שצומח לעומת שיטות אחרות, מדובר בפרויקט יקר הדורש ציוד מובנה בעלויות גבוהות, שכן יש צורך ברכישה של משאבות מים ואוויר, אמצעי בקרה לבדיקת חומציות והזנת הצמח.

אירופוניקה

שיטת גידול מתקדמת המקבילה במובנים רבים להידרופוניקה. בשיטה זו המוטיב המרכזי הוא התזת מים ללא אדמה (שימוש במרססים המתיזים חלקיקים זעירים של תמיסת השקייה בחלל ריק). גידול אירופוני משמעותו התפתחות השורשים בתוך חלל אטום ומרווח, כאשר ההבדל בשיטה זו מקורו בשורשים התלויים באוויר הזוכים לריסוס קבוע בתוך עציץ סגור הרמטית. בצורה זו תחתית הצמח, קרי השורשים, שומרים על לחות מקסימלית לאורך כל התהליך בסביבת גידול אידיאלית.