קנאביס בגוף האישה

פורסם לפני שנה 1

כיום קנאביס רפואי אינו נמצא ברשימת ההתוויות עבור מצבים בריאותיים שונים וייחודיים לנשים, אף על פי זאת, נשים רבות משתמשות בו כדי לסייע במגוון מצבים בריאותיים, הכוללים בין היתר, כאבי מחזור, תסמיני גיל המעבר וחרדות. עם זאת, ההשפעות של הקנאביס על נשים אינן מובנות לעומק, ויש צורך במחקרים נוספים בכדי להבין טוב יותר כיצד קנאביס משפיע על גוף האישה.

 

אחת הדרכים העיקריות שבהן קנאביס משפיע על נשים היא באמצעות השפעתו על המערכת האנדוקנבינואידית (ECS). ה-ECS היא רשת של קולטנים ונוירוטרנסמיטרים המווסתים רבים מתפקודי הגוף, כולל כאב, מצב רוח ותיאבון. קנאביס מכיל תרכובות הנקראות קנבינואידים המתקשרות עם ה-ECS, מה שיכול לעזור להפחית כאבים ודלקות ולסייע בשיפור מצב הרוח. יש לציין שה-ECS מתפקד אצל נשים באופן שונה מגברים, בין היתר לאור ההבדלים בפריסת הקולטנים ושכיחותם בגוף האדם.

 

מחקר שפורסם בכתב העת "Pharmacology, Biochemistry and Behavior" בשנת 2010, מצא כי המערכת האנדוקנבינואידית עשויה למלא תפקיד בגוף האישה, וזאת בוויסות המחזור החודשי ובתקופת ההיריון. המחקר מצא כי ישנם קולטנים הנמצאים ברחם, בשחלה ובשליה, מה שמצביע על כך שה-ECS עשוי למלא תפקיד בוויסות הפוריות וההיריון.

 

עבור כאבי מחזור, קנאביס נמצא יעיל בהפחתת כאב ואי הנוחות המלווה את ימי הווסת. מחקרים הראו שנשים המשתמשות בקנאביס במהלך תקופת הווסת מדווחות על פחות כאבים והתכווצויות בהשוואה לאלו שאינן משתמשות בו. בנוסף, קנאביס יכול לעזור עם תסמינים אחרים הקשורים למחזור החודשי כגון עייפות, שינויים במצב הרוח ועצבנות.

 

בנוגע לתסמיני גיל המעבר, נמצא כי קנאביס מסייע בהפחתת גלי חום, נדודי שינה וחרדות. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Psychology מצא שנשים לאחר גיל המעבר שהשתמשו בקנאביס חוו הפחתה בגלי חום ושיפור בשינה. יתרון נוסף של שימוש בקנאביס על ידי נשים, הוא הפוטנציאל להפחית חרדה. מחקרים מצאו שקנאביס יכול לעזור להפחית חרדה ולשפר את מצב הרוח, מה שיכול להועיל לנשים הסובלות ממצבים כמו הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) והפרעת חרדה חברתית. מחקר שפורסם בכתב העת "Molecular Psychiatry" בשנת 2016, מצא שהמערכת האנדוקנבינואידית עשויה להיות מעורבת בוויסות תגובת הדחק וההתנהגות הרגשית. המחקר מצא שיש הבדלים מגדריים בביטוי של קולטנים אנדוקנבינואידים במוח, מה שמצביע על כך שה-ECS עשוי להיות מווסת אחרת אצל גברים ונשים.

 

עם זאת, יש גם כמה השפעות שליליות אפשריות של שימוש בקנאביס עבור נשים. ראשית, שימוש בקנאביס עלול להשפיע על הפוריות. מחקרים מצאו ששימוש בקנאביס עלול לשבש את הביוץ והמחזור החודשי, מה שעלול להקשות על נשים להיכנס להריון. בנוסף, שימוש בקנאביס במהלך ההיריון עלול להזיק לעובר המתפתח ועלול להגביר את הסיכון למשקל לידה נמוך ולעיכובים התפתחותיים שונים.

 

לסיכום, בעוד שקנאביס נמצא יעיל בטיפול במגוון מצבים בריאותיים בנשים, כולל כאבי מחזור, תסמיני גיל המעבר וחרדה, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את ההשפעות ארוכות הטווח של שימוש בקנאביס על נשים. אם כך, בטרם הטיפול בקנאביס חשוב לדון בסיכונים וביתרונות הפוטנציאליים של שימוש בקנאביס עם הרופא המטפל.