עישון, אידוי, מיצוי שמנים או אולי דווקא אכילה. לכל אחד מאיתנו מוצר הקנאביס האידיאלי עבורו. ערכנו עבורם השוואה קצרה בין דרכי הטיפול השונות


צרכני הקנאביס הרפואי נהנים בשנים האחרונות ממגוון הולך וגובר של מוצרים, אמצעים ותצורות המאפשרות להם לשפר את איכות חייהם לצד ההתמודדות עם בעיות בריאותיות מסוגים שונים.

במסגרת רפורמת הקנאביס של משרד הבריאות הפועלת בשוק הישראלי קיימות נכון להיום שתי תצורות לקבלת טיפול באמצעות קנאביס רפואי. האחת באמצעות תפרחת (פרחי קנאביס שלמים או תפרחת גרוסה) והשנייה באמצעות מיצוי פרחי קנאביס בשמן.

לפניכם הדרכים השכיחות ביותר לצריכת קנאביס רפואי:

עישון

הדרך המהירה ביותר בה החומרים הפעילים בקנאביס, קרי הקנבינואידים והטרפנים המצויים בצמח, נספגים אל הריאות ומשם עוברים למערכת הדם. עישון פרחי הקנאביס מתבצע באמצעות ג'וינטים- גליליות (סיגריות) של תפרחת יבשה וגרוסה והשפעתו מהירה מאוד (לרוב, ההשפעה תורגש תוך דקות בודדות) ונמשכת עד כשלוש שעות, כאשר ה"שיא" מגיע דקות ספורות לאחר העישון.

יחד עם זאת ולמרות שהשפעות עישון קנאביס כשלעצמו עדיין לא ברורה (ישנן תאוריות שונות ורבות בנושא), שריפת הנייר והעשן הנפלטים כתוצאה מהעישון מזיקים ללא ספק. כמו כן, משתמשים רבים בוחרים לערבב יחד עם הקנאביס גם טבק המזיק גם הוא. הוספת הטבק נעשית על מנת לצמצם את השיעול והחנק העלולים ללוות עישון קנאביס "נקי" (לפחות בהתחלה) ובמטרה לשפר את הבערה.

אידוי בוופורייזר

וופורייזר או "מאייד" בעברית הוא מכשיר הממצה את החומרים הפעילים בקנאביס באמצעות חימום ללא בערה אשר בדומה לעישון, משפיע באופן מיידי ולעד כארבע שעות. יתרון באידוי הוא שבאמצעותו ניתן להשתמש בכמויות מצומצמות יותר של קנאביס לעומת עישון מבלי "לבזבז" חומר וללא ההשפעה המזיקה הנלווית לפעולת העישון.

היתרון המרכזי באידוי תפרחת הקנאביס היא אפשרות השליטה על טמפרטורת האידוי הקיימת ברוב המכשירים, כיוון שלכל אחד מהרכיבים הפעילים בקנאביס יש טמפרטורת מיצוי שונה ולכן חשוב להבין בטרם השימוש, מה האפקט הרצוי.

מקטרת

קיימים שני סוגי מקטרות המשמשים לצריכת קנאביס. המוכרת והפופולארית יותר היא מקטרת המים (באנג) המבוססת על עישון באמצעות מקטרת חלולה המכילה מים. יש האומרים כי מדובר בשיטה מומלצת עבור צרכני קנאביס מנוסים, לאור העובדה כי הבאנג מונע "בזבוז" של חומר על ידי תהליך השריפה הנגרם מעישון ומסיבה זו נחשב גם לבריא יותר. על אף התדמית השלילית שנוצרה למעשנים בתצורה שכזו, מדובר בפועל בדרך אידיאלית למצות את החומרים הפעילים בקנאביס עד תום.

סוג מקטרת נוסף הוא ה"פייפ" המספק חווייה המושפעת הלכה למעשה מאיכות החומר. לעומת עישון סיגריות, הרי שעישון מקטרת נחשב למזיק פחות לסביבה, אולם מצריך עישון למשך זמן ארוך יותר. זהו כלי שאינו מכיל מים, אך עיקרון ההפעלה שלו כמעט וזהה למקטרת המים, לרבות ראש ייעודי המכיל תפרחת קטנה אותה מדליקים ושואפים. מקטרת שכזו ניתנת לנשיאה לכל מקום, שכן היא קומפקטית ואינה תופסת מקום. יחד עם זאת, היא מצריכה תחזוקה וניקיון שוטף.

שמן קנאביס

שמני הקנאביס המותרים למכירה בארץ הם מיצויים של תפרחות קנאביס מהולים בשמן צמחי כלשהו (שמן זית, שמן קוקוס וכדומה) והם ממוצים לרוב באמצעות גז, אתנול או CO2 (פחמן דו חמצני). שמני הקנאביס משמשים מטופלים בטווח גילאים רחב המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים וכאלה שאינם רוצים לצרוך את הקנאביס בעישון או אידוי.

לעומת שימוש בקנאביס רפואי באמצעות עישון, בשימוש בשמן קל יותר לשלוט במינונים שכן על האריזה מופיעים בנוסף לציון החומרים הפעילים, גם המינונים המצויים בכל טיפה. החיסרון היחסי הוא שהשפעת של השמן אינה מיידית ומתחילה להופיע כ-30-60 דקות מרגע צריכתו. עם זאת, משך ההשפעה שלו ארוך יותר ומוערך בין שלוש עד שש שעות.

אכילה

דרך נוספת אך לא נפוצה במיוחד (לפחות בישראל) לצריכת קנאביס היא באכילה. כיוון שבישראל לא ניתן לרכוש מאכלי קנאביס (Edibles), אלא רק להכין אותם עצמאית, מרבית המשתמשים בוחרים שלא להסתבך. יחד עם זאת, בערבוב של קנאביס
(לאחר חימום) עם מרכיב שומני כלשהו.

צריכת הקנאביס באמצעות מערכת העיכול היא אחרת בהשפעתה מעישון או אידוי, שכן התהליך שעוברים החומרים הפעילים
(וה-THC בעיקר) שונה.

בעוד שבצריכה בעישון או אידוי ה-THC נספג למערכת הדם באמצעות הריאות, באכילה הוא עובר תהליך מטבולי שונה שעובר דרך מערכת העיכול שתוצרו הוא המטבוליט 11-OH-THC אשר השפעתו חזקה יותר מהשפעת ה-THC בעצמו והופך את השפעת הקנאביס לחזקה וארוכה יותר.

השפעת הקנאביס באמצעות מערכת העיכול מתחילה לאחר כ-30 דקות עד שלוש שעות מרגע האכילה. הדבר תלוי במערכת חילוף החומרים האינדיבידואלית של הצרכן ובצריכת המזון שלו טרם אכילת הקנאביס (אכילה על קיבה ריקה תשפיע מהר וחזק יותר). השפעת קנאביס דרך הקיבה נמשכת בדר"כ בין 4-6 שעות ועלולה אף להגיע למשך זמן ארוך יותר במקרים של אכילה מרובה.

באכילת מוצרי קנאביס חשוב לזכור כי לזמן תפקיד חשוב וכי יש להיעזר בסבלנות. אכילה מוגברת של קנאביס לא תזרז את השפעתו, אלא רק תגרום לחוויה קשה ולא נעימה. מומלץ להתחיל בכמות קטנה ולהמתין להשפעה שתופיע. כמו כן, מכיוון שאלכוהול מגביר את השפעת הקנאביס, רצוי להימנע מצריכתו במקביל לאכילה. זכרו כי תמיד ניתן לאכול עוד, אך לבטל את ההשפעה קשה הרבה יותר.