אידוי קנאביס רפואי או עישון? מה היתרונות ומה עדיף?

פורסם לפני שנה 1

בשנים האחרונות בישראל ובעקבות רפורמת הקנאביס הרפואי, מתן קנאביס כאמצעי טיפול הפך לנפוץ יותר, כאשר צורת הצריכה המקובלת והנפוצה כיום היא באמצעות עישון. יחד עם זאת, ישנם מטופלים רבים שלא מעוניינים או יכולים לעשן לאור הסכנות והנזקים הכרוכים בכך. עבור מטופלים אלו, צריכת קנאביס באידוי עשוי להיות פתרון לצריכה פחות מזיקה. במאמר שלפנינו נסקור את ההבדלים בין עישון ואידוי קנאביס ואת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהשיטות.

 

כמטופלי קנאביס רפואי חשוב להבין את ההבדלים בין עישון ואידוי קנאביס. בעוד שעישון קנאביס מספק השפעה מהירה וקל יחסית לתפעול, העישון עלול להזיק לריאות ולמערכת הנשימה, הוא מייצר ריח ייחודי וקשה עד בלתי אפשרי למדוד את המינון המדויק שנצרך בכל שאיפה. לעומת זאת, אידוי קנאביס הוא אופציה מדויקת יותר המזיקה פחות לריאות ולמערכת הנשימה, שכן הוא לא נוצר עשן בתהליך.

 

עם השנים, הופך האידוי להיות שיטה בולטת יותר ויותר לצריכת קנאביס. צריכה באמצעות אידוי מדגישה את הטעם של הצמח ומאפשרת בחירה של טמפרטורת החימום של הפרח וכן מעקב קל יותר אחר המינונים הנצרכים, מה שיוצר השפעה ייחודית ומותאמת יותר לצרכי המטופל. האידוי מתבצע לרוב על ידי שימוש במכשיר ייעודי בשם וופורייזר, שמחמם את הקנאביס אך אינו שורף אותו. בהגעה לטמפרטורה הרצויה משתחרר החומר הפעיל (בהתאם לטמפרטורת האידוי) וניתן לשאוף אותו. האידוי מחמם את פרח הקנאביס בטמפרטורה נמוכה יותר מאשר עישון, ומפחית את הכמות ואת החשיפה לרעלים מזיקים ומסרטנים אשר משתחררים. המשמעות היא שמשתמשים עשויים להיות מסוגלים להשיג את ההשפעות הרצויות עבורם באידוי עם כמות קטנה יותר של קנאביס לעומת עישון.

בנוסף, מחקרים העלו כי אידוי קנאביס עשוי להיות יעיל יותר מעישון עבור מצבים רפואיים מסוימים. לדוגמה, מחקר שפורסם ב-Journal of Psychopharmacology מצא שאידוי קנאביס היה קשור לשיכוך כאבים יותר מאשר עישון בחולים עם כאב נוירופתי.

 

השילוב בין היעדר העשן והטעם הברור והמורגש יותר של הקנאביס, כמו גם האפשרות להשתמש בוופורייזר בכל מקום, מובילים לכך שמדובר באופציה שיש לה יתרונות רבים על גבי עישון הקנאביס בג'וינט. למרות זאת, יש לזכור שגם באידוי ישנם מספר חסרונות, כגון השפעה שמופיעה לאחר כמה דקות ולא באופן מיידי וכן יש ללמוד את אופן השימוש במכשיר על מנת לצרוך את הקנאביס באופן יעיל. בנוסף, יש לקחת בחשבון שעלות הוופורייזר יקרה יחסית ותפעולו מורכב יותר.
חשוב לציין כי אידוי קנאביס עדיין טומן בחובו סיכונים מסוימים, בייחוד אם נעשה שימוש במכשיר שאינו מיועד לקנאביס או בשימוש במוצרי קנאביס המזוהמים בחומרים מזיקים.

 

 

מכשירי אידוי לקנאביס רפואי:

וופורייזרים לקנאביס הם מכשירים שנועדו לחמם את הקנאביס לטמפרטורה המדויקת אשר משחררת את התרכובות הפעילות בצורת אדים, שאותם ניתן לאחר מכן לשאוף. המשתמשים בו יכולים לשלוט על מינון עקבי ולהימנע מצריכת יתר. אם כך, ישנם מספר סוגים של וופורייזרים זמינים בשוק, כגון:

 

  • וופורייזרים שולחניים: אלו מכשירים גדולים יותר המיועדים לשימוש בבית. הם דורשים בדרך כלל מקור חשמל ומשטח שטוח בכדי לפעול. מכשירי אידוי שולחניים יכולים להיות יקרים יותר מסוגים אחרים של מכשירי אידוי, אך לרוב הם מציעים בקרת טמפרטורה מדויקת יותר וגדלים גדולים יותר של תא. כמו כן, כיוון שמכשיר האידוי מחובר לחשמל ישירות, אין צורך להטעין אותו בניגוד לוופורייזרים הניידים, מה גם שהמכשיר השולחני עמיד לאורך זמן.
  • וופורייזרים ניידים: אלו הם מכשירים קטנים יותר המופעלים על ידי סוללה שניתן להשתמש בהם תוך כדי תנועה. הם בדרך כלל זולים יותר ממכשירי אידוי שולחניים וזמינים במגוון גדלים וצורות. וופורייזרים ניידים יכולים להיות אופציה טובה למי שרוצה להשתמש בקנאביס באופן דיסקרטי או תוך כדי תנועה.

 

  • וופורייזרים בצורת עט: מדובר במכשירים קטנים בצורת עט שנועדו לאידוי שמן קנאביס או תרכיז. הם לרוב הסוג המשתלם ביותר של מכשירי אידוי וקלים לשימוש. מכשירי אידוי בסגנון עט הם אופציה טובה למי שרוצה להשתמש בשמן קנאביס או בתרכיז אך לא רוצה להשתמש במתקן טפטוף מסורתי. בארץ, מוצר זה כמעט ואינו רלוונטי שכן השמנים בניתנים בשוק הרפואי אינם מיועדים לאידוי (כיוון שהם מכילים שמן צמחי נוסף המסוכן באידוי) ולאור העובדה שמכשירים אלו אינם מיועדים לאידוי תפרחות.

 

חשוב לשים לב שבעת בחירת וופורייזר לצריכת קנאביס, יש לקחת בחשבון גורמים כמו עלות, ניידות, בקרת טמפרטורה וקלות השימוש. יש שיגידו שגם כדאי לבחור מותג בעל מוניטין ולקרוא ביקורות של משתמשים אחרים כדי להבטיח שהמכשיר בטוח ויעיל.
תוכלו למצוא מגוון מכשירי אידוי ניידים אצלנו בחנות. כאמור, לכל מכשיר אידוי יתרונות וחסרונות שונים.

 

 

אז עישון? לא בטוח…

עישון קנאביס, כמו כל עישון, טומן בחובו כמה סיכונים בריאותיים אפשריים. כך למשל, עישון קנאביס עלול לגרות את הריאות ולגרום לבעיות נשימה, כמו ברונכיטיס כרונית ודלקות ריאות. עישון קנאביס לטווח ארוך עשוי גם להגביר את הסיכון לסרטן ריאות, הגברת קצב הלב ולחץ הדם, מה שעלול להיות מסוכן לאנשים עם מצבים קרדיווסקולריים קיימים. עישון לאורך תקופה ארוכה עלולה לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי, כולל זיכרון, קשב וזמן תגובה. עישון קנאביס עלול להיות ממכר, כאשר תסמיני הגמילה עשויים לכלול עצבנות, נדודי שינה ואובדן תיאבון. בנוסף, לרוב המשתמשים בקנאביס בעישון יש נטייה לערבב אותו עם טבק, שממכר ומסוכן לבריאות, מה שמגביר את הסיכון והפגיעה בבריאות בצריכת קנאביס בעישון.

חשוב לציין שהסיכונים הכרוכים בעישון קנאביס עשויים להשתנות בהתאם לאדם, לתדירות וכמות השימוש ושיטת הצריכה. אמנם לקנאביס עשויים להיות יתרונות רפואיים פוטנציאליים והוא מסייע להרבה אנשים, אך חשוב להשתמש בו באחריות ולהיוועץ עם רופא או רוקח מוסמך טרם השימוש בו. אין באמור לעיל כדי להוות המלצה רפואית כלשהי.