ההשפעות של הקנאביס על הגוף שלנו: כך זה עובד

פורסם לפני 3 שנים

זני צמח הקנאביס השונים גורמים למנעד תחושות לצד חוויה גופנית ונפשית מעצימה. במאמר שלפניכם נעסוק בשאלות כיצד תוכלו להאריך את השפעת הקנאביס למשך טווח ארוך יותר וכמה זמן למעשה נותרים תוצרי הצמח בגופנו


אין אחד מאיתנו שלא זוכר את ההתנסות הראשונית עם צמח הקנאביס. התחושות הראשוניות והמפתיעות, ההתרגשות בעת הצריכה והחוויה האינדיבידואלית של כל אחד ואחת. אולם, האם יצא לכם פעם לחשוב מהו התהליך שעובר גופכם מרגע צריכת הקנאביס ולמשך כמה זמן הוא נותר בו? בשאלות אלו ועוד עוסק המאמר שלפניכם, שנועד לשפוך אור על הסוגייה.

נפתח כאמור בשאלה שמעסיקה רבים מצרכני הקנאביס אשר לגביה גם כיום אין תמימות דעים. כמה זמן מחזיקה בפועל השפעת הקנאביס בגופנו?

ובכן, שרידיו של הקנאביס עלולים להישאר גם עד חודש שלם בגוף לאחר השימוש, זאת בניגוד לסמים אחרים שנעלמים תוך ימים בודדים. עם זאת, כיום עיקר הידע הרפואי נוגע לקנבינואיד הפסיכואקטיבי THC הנחשב למרכיב המרכזי והפעיל בצמח. על פי מחקרים שונים, התגלה כי מרבית ה-THC (בין 80%-90%) מתפוגג מהגוף תוך 5 ימים (65% מופרש דרך הצואה וכ-20% דרך השתן). פינוי כלל הקנבינואידים ותוצרי הפירוק שלהם מתרחשים עד שלושה שבועות מיום הצריכה, כך שבדיקת שתן בפרק זמן זה אכן תגלה סימנים לשימוש בקנאביס.

למעשה, לבדיקות תרופתיות קונבנציונאליות אין את היכולת לאתר בפועל THC בגופנו. יחד עם זאת, יש להם בכל זאת יכולת לגלות אחר מטבוליטים של THC (תוצרי הלוואי של חילוף החומרים) שנותרים במערכות הדם זמן ממושך הרבה יותר מאשר ה-THC עצמו וקל הרבה יותר לזהות אותם.

כדאי לדעת כי לקנאביס השפעה ישירה גם על מערכות שונות בגופנו. הקנבינואידים שבצמח גורמים למשל להאצה בפעימות הלב במעבר מישיבה לעמידה ובמקרים חמורים אף לסחרחורות. גם מערכת הריאות זוכה להתייחסות בעת המפגש עם הקנאביס, שכן צריכת הצמח בתצורת עישון מעוררת נוכחות של כימיקלים שונים, כמו גם פחמן דו-חמצני. למרות המאפיינים הדומים לצריכה של סיגריית טבק, מחקרים חדשים מוכיחים כי צריכת קנאביס משפרת את כושר הנשימה בקרב חולי אסטמה ומגדילה את סיבולת הריאה של ספורטאים.

קנאביס בגוף האדם – כך זה עובד

אחת השאלות שמעסיקות את צרכני הקנאביס וכן את אלו אשר מעוניינים להכיר לעומק את השפעותיו, היא "כיצד משפיע הקנאביס על הגוף מרגע העישון? ובכן, כבר מהשאכטה הראשונה, אנו שואפים כ-50% מתכולת ה-THC יחד עם העשן. כמעט כל הכמות הזאת נספגת דרך הריאות ומשם ממשיכה במהירות אל מחזור הדם, ומועברת אל התחנה הסופית – המוח שלנו. ה-THC בשילוב יתר הקנבינואידים המצויים בקנאביס מפוזרים בין כלל רקמות השומן שבדם (כולל המוח כאמור), כאשר אלו נותרים בגופנו עד למשך 7 ימים לכל היותר.

ברמה הפסיכולוגית – ה-THC הינו כידוע מרכיב פסיכואקטיבי המרחיב תודעה בקרב צרכני הקנאביס, הן למטרות פנאי והן לצרכים רפואיים. מנעד התחושות בקרב הצרכנים הינו עצום ומספק עבור הרוב המכריע שינוי מחשבתי ותפיסתי. כך למשל, צבעים עשויים להיות בהירים יותר, גדלים וצורות חדים יותר, בעוד רגשות יהפכו לעזים יותר.

על פי ניסיון העבר של מיליוני צרכני קנאביס ומספר מחקרים שנערכו לגבי שאלת מינון הקנאביס, נמצא כי ניתן לחוש את ההשפעה מרחיבת התודעה על ידי שימוש במינונים הקטנים מ-2.5 מ"ג בסיגריה, באמצעותם תוך דקות בודדות נחוש בהשפעות הקנאביס (במידה ונלקח בסביבה "ידידותית ומזמינה") ועד למשך של כשעתיים לערך.

קיימות חלופות נוספות לצריכת קנאביס. אידוי של תפרחת הקנאביס מספק השפעה מהירה תוך שניות בודדות, כאשר מן הצד השני של המתרס ניתן לציין שימוש בשמן דרך בליעה (מתחת ללשון) אשר מתחיל להשפיע רק כאשר החומר נספג במערכת העיכול. ראוי להבהיר כי משך הזמן עד להשפעה משמעותית משמן קנאביס הינו ארוך יותר מעישון או אידוי תפרחת, והוא מוערך בפרק של זמן של כשעה מרגע הצריכה. מוטב לציין כי משתנים גופניים נוספים, כמו גובה, משקל, אחוז שומן וקצב חילוף חומרים, עשויים להשפיע על משך הזמן של השפעת ה-THC על גופנו.

וכעת מה באשר לצריכה עצמה ולהבדלי ההשפעה בין אדם למשנהו? גם כאן הכול קם ונופל על מיודענו ה-THC, המשפיע תוך פרק זמן קצר (דקות בודדות) על המוח בתצורת עישון או אידוי. השפעתו המלאה של הצמח עשויה להיות מורגשת תוך כרבע שעה, כאשר ההשפעה תתחיל להיחלש החל מטווח של כשעה ועד שתתפוגג לחלוטין תוך 3 שעות לכל היותר מרגע הצריכה. מאידך, באם הנכם צורכים קנאביס באכילה, הרי שהשפעת ה-THC תתארך ותתחיל להשפיע תוך חצי שעה ועד שעתיים מרגע הצריכה. גם משך החווייה מרחיבת התודעה צפויה להימשך לאורך זמן ממושך יותר (בין 8-4 שעות) ובסופה סביר להניח שתעדיפו לנמנם.

ובחזרה להשפעותיו מרחיקות הלכת של הקנאביס. עוד ועוד מחקרים מגלים את הסגולות הרפואיות בהם ניחן הצמח, החל מדיכוי דלקות, חיסול תאים סרטניים, טיפול במחלות כרוניות, הקלה על כאבים אפילפטיים והיד עוד נטויה.