אלרגיה לקנאביס – יש דבר כזה?

פורסם לפני 3 שנים

תתפלאו, אבל יש דבר כזה. אמנם מדובר בתופעה שאינה משפיעה על מרבית המשתמשים, אך עשויה לגרום
לתופעות אלרגיות שונות המשפיעות על גופנו. אז רגע לפני שאתם נבהלים שלא צורך, הרשו לנו לעשות לכם סדר

אנחנו יודעים שזה נשמע לרובכם תלוש מהמציאות, אבל בדומה לרגישות שמקורה כתוצאה ממגע עם אבק, יצורים חיים וחומרים אחרים, כך גם עבור חלק קטן מהאוכלוסייה, המפגש עם צמח הקנאביס או השימוש בו על תצורותיו השונות, עלולים לעורר תופעות אלרגיות וגופניות לא נעימות.

ראשית, הרשו לנו להבהיר. לא מדובר בתופעה גורפת, אלא כזו המשפיעה אל אחוז מצומצם של משתמשי הצמח, שכן הקנאביס הוא אלרגן קל יחסית, מה עוד שבמרבית התסמינים ניתן לטפל בקלות יחסית. ובכל זאת, מדובר בתופעה שיש לתת עליה את הדעת. תגובה אלרגית כפי שהיא מתוארת בספרות הרפואית נגרמת כתוצאה מתגובת יתר של המערכת החיסונית, זו בשעה שהיא פועלת להגן על מערכת הנשימה מפני גורמים עוינים, על ידי דחיפתם החוצה באמצעות גירוי הסימפונות.

שניים מהאלרגנים הבולטים הינם אבקנים ועובש אשר מזוהים עם הקנאביס, כמו גם בידודם של מספר זנים נקביים בצמח שנועדו למנוע האבקה ומרוכזים בקנבינואיד ה-THC המוכר, שהינו גם כן בעל פוטנציאל אלרגני.

במרבית המקרים, אלרגיה לקנאביס עשויה להתפתח בקרב מי שצורכים או באים במגע עם הצמח באופן קבוע, בין אם הם משתמשים בו לצרכים רפואיים או למטרות פנאי ובילוי. לאורך השנים בוצעו מספר מחקרים שביקשו לתהות על קנקנה של תופעת האלרגיה בצמח הקנאביס, זאת מתוך ניסיון להעלות את המודעות לתופעה.

ממה למעשה נוצרת האלרגיה לקנאביס וכיצד היא באה לידי ביטוי על גופנו הלכה למעשה? במקרים מסוימים מדובר בתופעה המכונה 'סנסיטיזציה' הגורמת לרגישות לאלרגן, כתוצאה מחשיפה מתמשכת אליו. במקרים אחרים מדובר באלרגיה שנגרמת מעובש, שהינו אחד המרכיבים בצמח. במקרים נדירים יותר אף מזוהה אלרגיה שמקורה בצמח עצמו, אשר מופיעה לרוב במהלך עישון קנאביס רפואי. במצבים שכאלו התסמינים השכיחים בקרב המשתמשים האלרגניים יכללו בין היתר, עיניים אדומות/דומעות, שיעול, צריבה בגרון, גודש באף, נשימה כבדה, התקפי אסטמה ועוד.

אז מה עושים?

ראשית, אין מה להילחץ. אלרגיה אינה תלויה בנו, אך ניתנת לטיפול. בשלב ראשון עליכם לבצע בדיקת אלרגיה פשוטה, שתתחיל לרוב מבדיקת רגישות לחומרים שונים. חשוב להבהיר כי הקנאביס הוא אלרגן ברמה קלה, מה שאומר שניתן לטפל במרבית התסמינים בצורה מוצלחת. במקרים קיצוניים יותר (לא שכיחים לרוב) מוצע טיפול תרופתי על ידי משחות, כדורים וזריקות. בנוסף, מגוון התצורות בהן ניתן לצרוך כיום קנאביס (עישון, אידוי, שמן, אכילה ועוד) עשויות להוות גם כן פתרון עבור המשתמשים האלרגניים, שכן סביר בהחלט שתצורה מסוימת עשויה להקל על התסמינים האלרגיים ואף להעלימם לחלוטין.
מדובר בעניין של ניסוי וטעייה.

במידה והנכם רגישים לחלבון, כדאי לדעת כי הסיכוי כי תפתחו אלרגיה לקנאביס הינה גבוהה יותר. כך או כך, במידה והנכם מפתחים תסמינים של אלרגיה, יש לפנות ללא היסוס לרופא מומחה לקבלת הטיפול הדרוש ולחפש מידע על קנאביס רפואי מקצועי לפני השימוש.
רק במקרים בודדים בהיסטוריה התגלו אלרגיות חמורות לקנאביס המכונות 'אנפילקסיס' (תגובה אלרגית חריפה) וגם הן נגרמו כתוצאה מצריכה מוגברת באופן קיצוני או עקב חשיפה תעסוקתית ממושכת לקנאביס.

לסיכום, הרשו לנו להרגיע אתכם. מעלותיו של צמח הקנאביס רבות ומגוונות ובאחוז ניכר מהמקרים תסייענה לצרכנים הרפואיים עד מאוד. תופעת האלרגיה לקנאביס היא בהחלט מבאסת בשלב ראשון, אך בהחלט ניתנת לטיפול. במידה ואכן התגלה אצלכם אחד הסימפטומים המוזכרים בכתבה כתוצאה מצריכת הצמח, מומלץ לבחון אפשרות לשינוי במינונים והפחתה של השימוש בו, שכן בסופו של יום רק אתם תוכלו לדעת כיצד הקנאביס משפיע על גופכם.