חוק הקאנביס הרפואי בישראל – כל המידע בנושא

פורסם לפני 2 שנים

מי בדיוק זכאי לצרוך קנאביס רפואי על פי החוק, איך מתבצע תהליך הבקשה למרשם והיכן ניתן לעשן מבלי לחשוש מרשויות האכיפה. מידע חשוב עבור משתמשי הקנאביס הרפואי בישראל

מי זכאי לקבל קנאביס רפואי ?

התקנות המסדירות את הזכאים להשתמש בצמח הקנאביס לצרכים רפואיים מפורטות במסגרת נוהל 106 של משרד הבריאות. אלו נועדו למפות את הזכאים להשתמש בקנאביס רפואי על אמצעיו השונים (עישון, אידוי, שמן).

על פי החוק, יכולים לבקש זכאות חולים במחלות אונקולוגיות (סרטן), קרוהן או קוליטיס, איידס, טרשת נפוצה, פרקינסון, טורט, אפילפסיה וכן חולים הזקוקים לקנאביס לטיפול בכאב או כאמעי התמודדות עם תופעות פסיכיאטריות, כדוגמת: פוסט-טראומה.

מהו הגיל בו ניתן לצרוך קנאביס רפואי ?

על פי החוק הישראלי, אין הגבלת גיל לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. יחד עם זאת, ההמלצה הגורפת היא שלא להתנסות בקנאביס בגילאים צעירים, אלא אם כן מדובר בסיבה רפואית מוצדקת המחייבת שימוש בצמח, כגון אוטיזם.

קיימים מחקרים בעולם המעידים על השפעה ארוכת טווח של ה-THC על מבנה המוח והתפתחות מערכת העצבים בקרב ילדים ובני נוער, אולם אין להם סימוכין מבוססים דיו.

תהליך לקבלת אישור קנאביס רפואי

לצורך קבלת אישור הרישיון המיוחל תידרשו לבחור בין שני מסלולים: המסלול הראשון כולל פנייה ישירה אל רופא מוסמך אשר הוכשר מבעוד מועד על ידי היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) ובסמכותו לספק אישור רישיון קנאביס על פי חוק באופן עצמאי.

נכון להיום כ-100 רופאים ברחבי הארץ מורשים לספק אישור לקנאביס רפואי. תוכלו לעיין ברשימה באמצעות
לחיצה על הקישור כאן.

המסלול השני כולל המלצה מרופא מומחה (אונקולוג, נוירולוג, גסטרואנטרולוג או כל רופא מומחה אחר הסבור כי שימוש בקנאביס עשוי להוביל לשיפור באיכות החיים שלכם).

הרופא יעביר את ההמלצה ליו"ר הוועדה הרפואית המייעצת ביק"ר, בצירוף סיכום מידע רפואי עדכני הכולל דו"ח רכש תרופות בהם השתמשתם בשנה האחרונה. תשובה בנוגע לפנייה שלכם תישלח ישירות אליכם במסרון לנייד או למייל הפרטי.

היכן מותר להחזיק קנאביס רפואי ?

החזקת תפרחות קנאביס רפואי על ידי מטופל מותרת בכל מקום ובכמות שלא תעלה על הכמות החודשית המאושרת ברישיון המטופל ובלבד שרישיון המטופל נמצא ברשותו. שמן קנאביס רפואי ניתן להחזיק בכל מקום ובכמות שלא תעלה על הכמות החודשית המאושרת ברישיון המטופל או אריזה אחת, כנמוך מבין השניים.

היכן מותר לצרוך קנאביס רפואי ?

עד לאחרונה, החוק הישראלי התיר צריכה של קנאביס רפואי בעישון אך ורק במרחב הביתי, כלומר בכתובת הרשומה ברישיון השימוש בלבד. לאחרונה, בוצע עדכון לנוהל המאפשר צריכה של קנאביס רפואי בעישון גם במרחבים שאינם בית המטופל. לפי הנוהל, מטופל יכול לעשן קנאביס רפואי הן בבית מגורים שאינו של המטופל, כל עוד העישון מתבצע בידיעת והסכמת בעלי המקום וללא נוכחות של אדם נוסף בחר. בנוסף, מותר העישון במקומות ציבוריים המוגדרים לפי החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים החשיפה לעישון, תשמ"ג-1983 וכל עוד המטופל נמצא לבדו בחדר נפרד לחלוטין בעל סידור אוורור תקין. עישון באוויר הפתוח או בחללים משותפים, עדיין אסור.

שימוש בתפרחת קנאביס באמצעות מכשיר אידוי או שימוש בשמן, מותר בכל מקום, אך מותנה בצריכה פרטית של המשתמש/ת. כמו כן, בצריכה באידוי מחוץ לבית, עליך לעשות זאת לבד בחלל סגור אך מאוורר ובאישור בעל המקום.

רישיון נהיגה וקנאביס רפואי

על פי תקנות משרד התעבורה ומשרד הבריאות אסורה נהיגה תחת השפעת סמים מכל סוג שהם, לרבות קנאביס. על פניו, החוק היבש גורס כי אסור לנהוג תחת השפעת הסם, אולם בפועל הקנאביס נשאר בגוף למשך חודש ואף יותר, כך ששוטר תנועה לא באמת יכול להוכיח את כמות הקנאביס המצויה בגוף, בניגוד למכשיר "הינשוף" המוכר המודד את רמת האלכוהול בדם.

תקנות משרד הבריאות בעבר (שאינן בתוקף כיום), הנחו מטופלים כי ניתן לנהוג כ-6 שעות לאחר צריכת קנאביס, אך תוקפן של תקנות אלו פגו וטרם חודשו.

מחקרים שונים שנעשו בעולם במטרה לבחון את השפעת השילוב בין קנאביס ונהיגה, לא הצליחו למצוא קשר גורף בין ריכוז ה-THC (החומר הפסיכואקטיבי בצמח) לבין הגדלת הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.

גורמי רפואה המעורים בהשפעותיו של צמח הקנאביס, הגדירו בעבר כי ניתן לעלות על ההגה לאחר 6 שעות מרגע הצריכה, אולם שוב גם כאן לא מדובר על נוהל סדור, כך שהמאבק בנושא בין רשויות החוק לבין צרכני הקנאביס צפוי להימשך עוד זמן רב.