רפורמת הקנאביס הרפואי של שנת 2019 – סאגה מתמשכת

פורסם לפני 3 שנים

משרד הבריאות הנהיג במאי 2019 רפורמה מרחיקת לכת בשוק הקנאביס הרפואי. החזון: הקלה במאמצי האספקה והשיווק. בפועל: ביקורת קשה על מדיניות המשרד לאור עליית מחירים משמעותית ופגיעה בזמינות ובאיכות החומרים


בחודש יוני 2016, אושרה החלטת ממשלה מס' 1587 בדבר יישום רפורמה בקנאביס רפואי בישראל – החלטה היסטורית שמשמעותה הכרה לראשונה בתולדותיה של מדינת ישראל בנחיצותו של הקנאביס כחומר בעלת השלכות רפואיות מרחיקות לכת.

שלוש שנים חלפו, ובחודש מאי 2019 אכן נפל דבר בישראל, כאשר משרד הבריאות הודיע קבל עם ועדה על רפורמה משמעותית ומרחיקת לכת שמטרתה להסדיר אחת ולתמיד את תעשיית הקנאביס הרפואי.

כידוע, על פי ההערכות בישראל מטופלים כיום כמה עשרות אלפי חולים בעלי רישיון, הנזקקים לקנאביס על סוגיו השונים לצרכים רפואיים. אלו נדרשו בעבר לקבל את הקנאביס הרפואי דרך אחד המגדלים המורשים בישראל ובאמצעותם גם זכו לייעוץ לגבי קבלת סוג הצמח המותאם עבורם. בנוסף, בטרם הונהגה הרפורמה נדרשו המטופלים לשלם מחיר אחיד בסך 370 ש"ח עבור מנת הקנאביס, בין אם מדובר בכמויות גדולות או בגרמים בודדים בלבד.

עם כניסת הרפורמה השתנה באופן ניכר אופן קבלת קנאביס עבור החולים. משרד הבריאות אימץ תקן איכות מסוג GMP-IMC, המקשיח את ההתנהלות מול המגדלים תוך עמידה בלתי מתפשרת על איכות החומרים המשווקים על ידם למטופלים. בה בעת, הכריז המשרד על טבלה של החומרים הפעילים בצמח, ובאמצעותה קבע מהי כמות הקנאביס המוגדרת עבור כל מטופל בעל רישיון (סעיף זה ברפורמה הוביל לביקורת שכן הוא שינה לעיתים עבור המטופלים את סוג ומינון החומר בו השתמשו קודם לכן).

נושא אחר שהוביל לביקורת קשה כנגד המשרד, היה המעבר לאספקת קנאביס רפואי אך ורק באמצעות בתי מרקחת פרטיים, שבשילוב בעיות שונות אצל מספר מגדלים, פגע משמעותית בזמינות הקנאביס הרפואי ואף בירידה באיכות החומר.

גם אופן השגת המרשם השתנה באופן מהותי במסגרת הרפורמה החדשה. אם בעבר המטופלים נזקקו לרישיון החזקת קנאביס ממשרד הבריאות, אותו היה קשה מאוד להשיג, הרי שכיום מדובר במרשם פשוט יחסית אותו מנפיקים רופאים שהוכשרו על ידי היק"ר ו/או רופאים אחרים המוסמכים למתן מרשמי קנאביס מתוקף תפקידם.

ואם זה לא מספיק, גם תמחור הקנאביס שכאמור היה אחיד בטרם הונהגה הרפורמה, השתנה כאמור לחלוטין. חלק מהחולים מעידים כי הם נדרשים לשלם כיום אלפי שקלים עבור זני הצמח הייעודיים עבורם, שלעיתים אף אינם מותאמים אישית לצרכיהם הרפואיים והינם בעלי איכות ירודה. המשמעות: טווח מחירים רחב, שמותיר את המטופלים הרפואיים בסימן שאלה גדול ועם הוצאה כספית משתנה, כזו אשר פוגעת לא אחת בכיסם.

מאז כניסת הרפורמה אין תמימות דעים לגביה – הן מתוך הממשלה והן בקרב המטופלים למיניהם. כך למשל, בדצמבר 2019 אף הקפיא בג"ץ באופן חלקי את האסדרה החדשה וקיבע את המחיר למטופלים שקיבלו את הרישיון. מספר הצעות חוק הוגשו גם בניסיון לשנות את גזרת הגורל של הרפורמה המתוארת.

מה שבטוח, סביר להניח כי סאגת הסדרת הקנאביס הרפואי תמשיך להעסיק אותנו גם בתקופה הקרובה, בתקווה כי זכויותיהם של המטופלים יעמדו בראש סדר העדיפויות של הרגולטורים והמושכים בחוטים במשרדי הממשלה ובכנסת ישראל.