נהיגה וקנאביס רפואי – כל מה שחשוב לדעת

פורסם לפני 2 שנים

זה כבר מספר שנים שהמדינה מאפשרת שימוש חוקי בקנאביס רפואי. עם זאת, פקודת התעבורה אוסרת נהיגה תחת השפעת קנאביס- בדיוק כפי שנהיגה תחת השפעת אלכוהול אסורה, למרות שצריכת אלכוהול היא חוקית, כך גם נהיגה תחת השפעת קנאביס אינה מותרת, למרות שצריכתו חוקית עבור מטופלים בקנאביס רפואי. 

אולם בכל זאת יש הבדל בין קנאביס לאלכוהול במישור האכיפה: על מנת לאכוף את האיסור על נהיגה תחת השפעת אלכוהול, רשויות האכיפה יכולות לבצע בדיקות פיזיולוגיות שונות, על מנת להוכיח שהנבדק אכן נהג ברכב תחת השפעה. עם זאת, הבעיה בקנאביס היא שבניגוד לאלכוהול, אשר "מתנדף" במהרה ממחזור הדם, שרידי קנאביס עשויים להישאר בדמם של הצרכנים גם שבועות לאחר הצריכה, מה שמקשה על המשטרה להבחין בין מי שנהג תחת השפעת קנאביס, לבין מי שפשוט נהג בזמן שיש שרידי קנאביס בדמו. עם ריבוי הרשיונות לקנאביס רפואי, נוצרה בעיה עבור רשויות האכיפה: כיצד יבחינו בין מי שנוהג תחת השפעה, ובין מי שפשוט נוהג כאשר ישנם שרידי קנאביס בגופו?

תקנה רודפת תקנה

בשנת 2018 נכנסו לתוקף תקנות שנועדו לאפשר לצרכני קנאביס רפואי לשמור על רישיון הנהיגה שלהם, גם במקרה שבו יעצרו לבדיקה על ידי שוטר, או שיהיו מעורבים בתאונת דרכים וכדומה. התקנות קבעו כי ניתן לנהוג עם שרידי קנאביס בדם, כאשר עומדים במספר תנאים מצטברים. ראשית, המטופל נמצא תחת מעקב רופא מתאים לעניין, לפחות פעם בחצי שנה. שנית, המטופל לא נוטל תכשיר פסיכואקטיבי נוסף. שלישית, המטופל נוטל קנאביס במינונים מורשים: עד 50 גרם בחודש לכל היותר, כאשר אחוז ה-THC בקנאביס נמוך מ-15%, או עד 40 גרם בחודש, כאשר ה-THC הוא עד 20%. התנאי הרביעי הוא שחלפו שלוש שעות ממועד האידוי או העישון, או שש שעות ממועד הצריכה בדרך אחרת (בליעה למשל). התנאי החמישי הוא שאם המטופל צרך גם אלכוהול, חלפו לפחות 12 שעות ממועד הצריכה של הקנאביס. התנאי השישי הוא שמדובר ברישיון רכב פרטי.

גם תקנות אלו יצרו בעיה עבור המשטרה, שהרי לא ניתן בפועל לאכוף אותן: כיצד יכולה המשטרה לוודא אם אכן חלפו שלוש שעות מרגע צריכת הקנאביס, ועד לרגע העליה על הכביש? תיאורטית ניתן לבצע בדיקות דם, ולבדוק את כמות השרידים בדמו של הנבדק, אולם המציאות היא שמדובר במדד סובייקטיבי מאוד, שלא מאפשר אכיפה שוויונית אמיתית. במספר מקרים בהם ניסתה המשטרה בכל זאת לטעון כי משתמש קנאביס ברישיון הפר את תנאי הרישיון שלו, כמה נאשמים ערערו על הרשעתם, וטענתם התקבלה בבית המשפט. לאור זאת, המשטרה החליטה ליישם מדיניות של אי אכיפה בעניין, עד שיגובשו תקנות מבהירות.

לאחרונה פורסמה על ידי משרד הבריאות, טיוטה לתקנות חדשות בעניין, בשם "​​טיוטת תקנות התעבורה (סמים שאינם נחשבים סמים מסוכנים – קנבוס), התשפ"ב-2022". המטרה שעומדת מאחורי התקנות היא לנסות לגבש אמת מידה אובייקטיבית: לפי הטיוטה המוצעת, הנבדק לא יישא באחריות פלילית אם מצויה בדמו כמות של עד שלושה ננוגרם THC למ"ל דם. עם זאת, מדובר בכמות נמוכה מאוד, שהרי כאמור, יש במדד הזה רכיב סובייקטיבי גבוה. מעבר לכך, גם במדינות אחרות המאפשרות קנאביס רפואי וגיבשו תקנות, הרף הוא לפחות חמישה ננוגרם ומעלה. עם זאת, טיוטה זו פורסמה רק כעת לעיון הציבור, ונותר להמתין ולראות אילו תקנות מחייבות יתגבשו בסופו של דבר.

לסיכומם של דברים, נכון להיום החוק מתיר לבעלי רישיון לקנאביס רפואי לנהוג ברכב כאשר אינם תחת השפעת הקנאביס. במידה ועולה נגדם טענה של נהיגה תחת השפעה, נכון להיום ישנן טענות הגנה לא רעות העומדות לזכותם, ובפסיקה היו כבר מספר מקרים של ביטול הרשעות בעבירה של נהיגה תחת השפעה למטופלים בקנאביס רפואי