שימוש בקאנביס אצל נשים בהריון

פורסם לפני 2 שנים

קנאביס בהריון

הקנאביס הרפואי נמצא בחיינו כבר לא מעט זמן. ככל שהשנים עוברות, מתבצעים יותר ויותר מחקרים המצביעים על יתרונות של שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. קנאביס רפואי מאושר בישראל לשימוש עבור מי שסובל מפוסט טראומה (PTSD), סרטן, מחלת קרוהן ועוד. עשרות מחקרים מוכיחים את היעילות של הקנאביס הרפואי בטיפול בסימפטומים של המחלות הללו ושל הטיפולים שלהן, ומדובר בעובדה.

אבל ישנם תרחישים בהם יש עניין בצריכה של קנאביס רפואי לטיפול בתסמינים שונים. החוק במדינת ישראל אכן מגביל את האישור לשימוש בקנאביס רפואי ל-11 מצבים רפואיים מסוימים, ובצדק. לחלק מהמצבים הרפואיים קנאביס יכול להוות סיכון ולא בהכרח לסייע, ובמצבים רפואיים מסוימים הדעות עדיין חלוקות. אחד המצבים הללו הוא הריון. צריכת קנאביס במהלך ההריון היא אחד התחומים הנחקרים ביותר בהקשר של צריכת קנאביס ובלא מעט היבטים יש תשובות שאינן חד משמעיות. בטקסט שמולכם תוכלו לקרוא כדי להבין קצת יותר לעומק את הדיון על שימוש בקנאביס בזמן הריון, על היתרונות וכן, גם הסיכונים הטמונים בשימוש בקנאביס רפואי במהלך תקופת ההריון.

קנאביס בהריון​

Pregnant woman with belly smoking and eats unhealthy food at home. Pregnancy,

יש לא מעט נשים בישראל שמשתמשות בקנאביס רפואי על בסיס קבוע כדי להתמודד עם מצבים רפואיים פיזיים ונפשיים שונים. ישראל היא חברה שמרנית למדי שמעודדת נשים ללדת ילדים, ועדיף יותר מאחד. התוצאה של ההתנגשות בין ההבנייה החברתית של היריון כמטרה ואמצעי למימוש עצמי ובין שגרת חיים שכוללת צריכה של קנאביס רפואי לעתים יכולה ליצור התנגשות, משום שצריכת קנאביס במהלך ההריון יכולה לייצר לא מעט סיכונים עבור העובר ולכן חשוב להכיר בסיכונים בצריכת הקנאביס לצד היתרונות בשימושו.

נשים בהריון ברובן המוחלט יעדיפו את טובת העובר על פני טובתן האישית ולכן שימוש בקנאביס רפואי מעורר לא מעט חשש ובצדק – מצד אחד הצורך לדאוג לבריאות הפיזית והנפשית שלהן, על אחת כמה וכמה אם הן מתמודדות עם מחלה רפואית כלשהי, ומהצד השני לסכן את התינוק. אז האם בהכרח בהריון אנחנו צריכים לוותר כמעט לחלוטין על שימוש בקנאביס? התשובה מורכבת, אבל נשתדל לחלק אותה למספר חלקים:

קנאביס רפואי בהיריון – סוג הצריכה

כשאנחנו מדברים על צריכה של קנאביס רפואי בזמן היריון, חשוב שנחדד על איזה סוג של צריכה אנחנו מדברים. כידוע, יש שלוש דרכים מרכזיות כיום לצרוך קנאביס רפואי – אידוי, עישון וטפטוף של שמן קנאביס. לכל אחת מהדרכים יש את האוהדים שלה, ואנחנו לא כאן כדי לשכנע שדרך אחת טובה יותר מאחרת. אנחנו כאן כדי לומר שיש השפעה של סוג הצריכה של הקנאביס הרפואי על המחקרים.

עישון של טבק בזמן ההיריון הוא גורם סיכון למחלות רבות וקשיים התפתחותיים אצל תינוקות כפי שכבר הוכח לא פעם במחקרים רבים. לכן יש מקום לחשוב שכשחוקרים את הצריכה של קנאביס רפואי בזמן היריון, עישון קנאביס יכול להוות גורם סיכון משמעותי. והאם בהכרח הטבק הוא הגורם המרכזי שפוגע בעובר? או שגם עישון קנאביס ללא טבק מסוכן ? את התשובה לשאלה הזו חקרו בקנדה במחקר שכלל כ 660,000 הריונות של נשים, והממצא היה מטורף – 12% מהנשים בהריון, חוו לידה מוקדמת שבדרגת סיכון כזו או אחרת יכולה להשפיע על העובר וההתפתחות התקינה.

בנוסף, אצל נשים שצרכו קנאביס בצורת עישון שיעור של היפרדות השיליה היה גבוה יותר, סיבוך נדיר אמנם, אבל נפוץ יותר בקרב מעשנות קנאביס. מדובר במצב קריטי שיכול להוביל לסיבוכים קיצוניים, בין היתר כריתת רחם, ומות העובר. בנוסף, מצאו כי 19% מהנשים שצרכו קנאביס במהלך ההריון, נזקקו לטיפול נמרץ לעומת 13% אצל נשים שלא צרכו קנאביס.

מה הסיכונים לעובר בזמן ההיריון אם צורכים קנאביס רפואי

כמו שכבר אמרנו, כל הנתונים שאנחנו מביאים בפסקה הזו ובפסקה הבאה מבוססים על נתונים שלא הפרידו בין סוגי צריכה שונים של קנאביס, ויש לקחת זאת בחשבון כשקוראים את הממצאים שלהם. מחקרים מכל העולם טוענים שלעובר שאימו צרכה קנאביס בזמן היריון יש סיכון גבוה יותר להיוולד מוקדם מדי או במשקל נמוך לעומת עוברים שהאמהות שלהם לא צרכו קנאביס בזמן ההיריון, והסיבוכים יכולים להיות קיצוניים אף יותר ולהיות קריטיים עבור העובר ועבור האם.

מה הסיכונים לתינוק אם בהיריון צורכים קנאביס רפואי

לפני שנמשיך לסיכונים שיש אחרי הלידה לתינוקות שהאמהות שלהם צרכו קנאביס בזמן ההיריון, נזכיר שהנתונים מגיעים ממחקרים שלא הפרידו בין סוגי צריכה שונים, כולל צריכה בתערובת של טבק וקנאביס. מחקרים מצביעים על כך שלתינוק שאימו צרכה קנאביס בזמן ההיריון יש סיכויים גבוהים יותר לחלות בסכרת סוג 2, מחלות לב והפרעות שינה לעומת תינוק שאימו לא צרכה קנאביס.

מחקרים שעוסקים בקנאביס בהיריון

המחקרים כוללים גם נשים שמערבבות את הקנאביס הרפואי שלהן עם טבק וגם נשים שלא עושות כך, מה שמעלה תהייה לגבי הממצאים של המחקרים הללו. תחום הקנאביס הרפואי חווה פריחה ושגשוג בשנים האחרונות, בעיקר בשל המאבקים החברתיים ללגליזציה של קנאביס בארצות הברית.

הפריחה והשגשוג הללו הובילו לעניין מוגבר של משקיעים בחברות המייצרות קנאביס רפואי, מה שמכניס להן יותר כסף ומאפשר להן לערוך יותר מחקרים בנושא. לכן עדיין מדובר בתחום שלא פורסמו בו מספיק מאמרים ומחקרים, וכדאי לעקוב אחרי ההתפתחויות הצפויות בתחום בעתיד.

כמו שכבר ראיתם, אנחנו משתדלים מאוד לסייג את המחקרים שעוסקים בצריכה של קנאביס בזמן ההיריון. מחקרים מתחום הסטטיסטיקה אף מעידים שציבור הנשים ההריוניות "מצביע ברגליים", ואחוז ניכר של נשים הריוניות ממשיכות לצרוך קנאביס בזמן שהן בהיריון (ע"פ מחקר שנערך בקנדה).

יתרונות של קנאביס בזמן היריון

לקנאביס רפואי יתרונות רבים שאי אפשר להתכחש להם. העובדה הזו היא אחת מעמודי התווך עליהם נשענת מהפכת הלגליזציה שמקיפה את העולם. העובדה הזו היא גם מה שמוביל נשים רבות להמשיך ולצרוך קנאביס רפואי בזמן שהן בהיריון, למרות המאמרים המאיימים הקיימים בנושא.

בין היתרונות של קנאביס רפואי שיכולים להקל מאוד על אישה בהיריון הוא שהקנאביס הרפואי ידוע כמדכא בחילות.
בחילות בוקר הן תופעה מוכרת בקרב המון נשים בהיריון, וקנאביס רפואי יכול לסייע בהתמודדות איתה. אין עוררין על כך שמדובר ביתרון עצום עבור נשים רבות שסובלות מאוד מהבחילות.

יתרון נוסף של קנאביס רפואי שיכול לסייע לנשים הריוניות היא העובדה שקנאביס רפואי ידוע כמפחית חרדה. היריון יכול להיות זמן מאוד מלחיץ עבור נשים רבות, בין בשל התגובות ההורמונליות הטבעיות של הגוף ובין בשל המחשבה שיש בן אדם קטן בתוך הגוף. קנאביס רפואי יכול לעזור גם כאן.

קנאביס רפואי בהיריון – מה עושים כשאין ברירה

גם במדינות בהן מוצרי קנאביס רפואי מותרים על פי חוקי הלגליזציה, המוצרים מסומנים באזהרת שימוש, ועם רופאת תינוקות ועוברים או רופאה התפתחותית שתדע להציג לכם את הסיכונים לעובר. אם תצליחו לנשים מניקות ונשים בהיריון. הסיבה לכך היא המחקרים הקיימים כיום, שעדיין מסמנים את הקנאביס כגורם סיכון לבעיות התפתחותיות ומחלות אצל תינוקות ועוברים. יחד עם זאת, אישה שצורכת קנאביס רפואי יודעת מה הגוף שלה צריך. אז מה עושים כששני הצרכים הללו מתנגשים?

ובכן, העצה הכי טובה שנוכל לתת היא פנייה לייעוץ רפואי מקצועי. כדאי לפנות לרופאה שמכירה את תחום הקנאביס הרפואי, ומתעדכנת בכל המאמרים החשובים ותדע לומר לך בדיוק מה ההשפעות. לגרום לשתי הרופאות הללו לדבר על הנושא אחת עם השנייה – זה יהיה הכי טוב עבורכם.

השפעת סוגי צריכת הקנאביס במהלך ההריון

אז במהלך תקופת ההריון, כמעט ולא מומלץ לנשים לעשן והעישון מוכח כגורם משמעותי לשלל נזקים שונים שיכולים להתפתח אצל העובר וגם אצל האישה. אז אם לא עישון, האם יש דרך לצרוך קנאביס רפואי במהלך ההריון בצורה שאינה מסכנת כלל?
ובכן, אין עדיין מחקרים חד משמעיים בנושא, מחקר שנערך בשנת 2019 מוכיח את הקשר המוחלט בין צריכת קנאביס באמצעות עישון לבין הפלות טבעיות ולידה מוקדמת לפני השבוע ה 37 בהריון אך טרם ידוע על השלכות צריכת הקנאביס באמצעים כמו "שמן" או אידוי ללא טבק, ללא עשן וללא חומרים נלווים נוספים.

סיכום

לסיכום, חשוב לנו להבהיר שלא מדובר בטקסט רפואי ושכל האמור בטקסט אינו יכול להחליף ייעוץ רפואי מקצועי ואך אינו מתיימר לעשות כן. במידה ואת נוטלת תרופות המבוססות על קנאביס רפואי יש להתייעץ עם הרופא שלך בכל שינוי שאת רוצה לעשות בהן.

בטקסט שקראתם יכולתם לראות שנושא הקנאביס בהיריון הוא מורכב, בעיקר מפני שהוא לא מפותח דיו. יש לצריכה של קנאביס רפואי בזמן היריון יתרונות מובהקים לצד חסרונות שאי אפשר להתעלם מהם, וחשוב לחקור את הנושא לעומק.