החזר כספי על קנאביס רפואי למטופלים: מידע חשוב

פורסם לפני 3 שנים

צרכני קנאביס רפואי נדרשים לשלם לא אחת סכומים לא מבוטלים בגין "הזכות" לטיפול רפואי איכותי המשפר באופן ניכר את אורח חייהם. במאמר זה נסקור בפניכם כמה אופציות אשר באמצעותן תוכלו לזכות להחזרים כספיים שיוכלו לרכך, ולו במעט, את הנטל הכלכלי הכרוך בעלויות הטיפולים החיוניים עבורכם.

נתחיל ונאמר כי כיוון וקנאביס אינו מוגדר כתרופה, הוא אינו כלול בסל הבריאות ולא ניתן לסבסד את עלויותיו למטופלים באמצעים המקובלים בעולם התרופות. בנוסף, גם מטופלים בעלי ביטוח בריאות פרטי לא מקבלים החזר אלא במקרים מיוחדים (ישנן חברות ביטוח המציעות הרחבה לביטוח הכוללת כיסוי קנאביס רפואי, אך הדבר רלוונטי רק לכאלה שאינם בעלי רישיון לקנאביס רפואי במועד תחילת הביטוח).
הדבר מוביל לעלות טיפול גבוהה שכן כיום מחירי מוצרי הקנאביס בישראל נעים בין 99 ₪ ל- 399 ₪ לעשרה גרם, בעוד ההוצאה החודשית הממוצעת לטיפול בקנאביס רפואי עומדת על כ- 700 ₪ מידי חודש.

יחד עם זאת, ישנם מטופלים הזכאים לקבלת החזר על קנאביס. קחו בחשבון שהתהליך הוא בירוקרטי ואף כרוך לעיתים בפנייה לגורמים שונים, אך בסופו של דבר, זה אפשרי. אז נכון להיום, מי זכאי לקבל החזר כספי?

נפגעי פעולות איבה

עבור נפגעי פעולות איבה קיימת אפשרות לקבלת החזר על הוצאות קנאביס רפואי לצורך טיפול רפואי. על פי תקנות המוסד לביטוח לאומי תוכלו לקבל להחזר באם הנכם עומדים באחד מבין התנאים הבאים:

  • ברשותכם רישיון תקף לשימוש בקנאביס ע"י משרד הבריאות
  • הרישיון שבידכם ניתן לצורך טיפול בנכות המוכרת כנפגע איבה.

יצוין כי ההחזרים על רכישת קנאביס רפואי ייעשו בהתאם לסוגים והמינונים המופיעים על גבי הרישיון ממשרד הבריאות, ויוענקו רק לאחר הצגת קבלות בגין רכישת ואספקת מוצרי הקנאביס הרפואי.

חשוב וכדאי לדעת כי ניתן לקבל החזרים בעבור הובלת ושילוח מוצרי הקנאביס לביתכם עד לגובה של 100 ₪ וזאת בהצגת קבלות בהתאם. לחילופין, אם נסעתם עצמאית לרכוש את המוצרים בבית המרקחת, ניתן יהיה לקבל החזר עבור הוצאות הנסיעה, וזאת בכפוף להוראות משרד הביטחון לעניין נסיעות לטיפול רפואי (לפרטים המלאים לחצו כאן).

בנוסף, ניתן לקבל החזרים עבור מכשירים נלווים לשימוש בקנאביס, אם לעישון, אידוי או לבליעה כגון: מכשיר אידוי, ניירות גלגול, פילטרים וכדומה, אלו יהיו מגולמים בתשלום ההחזר עבור הקנאביס. ההחזרים אינם כוללים מוצרים אחרים (כדוגמת תיק נשיאה, מנטרל ריחות ועוד).

בנוגע לקבלת מימון מכשירי אידוי קנאביס גובה ההחזר המקסימאלי יהיה 1,999 ₪ (כולל מע"מ), וזאת בהסתמך על המלצה רפואית המפרטת את סיבת האידוי על פני העישון.

  • ניתן לממן רק מכשיר אידוי קנאביס אחד, נייד או נייד.
  • תוכלו לקבל מימון עבור החלפת מכשיר ע"פ בלאי, רק במידה וחלפו שלוש שנים מרכישת המכשיר הקודם. המכשיר יירכש על ידכם ובגינו תזכו להחזר כספי כנגד הצגת חשבונית.

 

נפגעי תאונות עבודה

באם נפגעתם במסגרת תאונת עבודה והינכם מטופלים בקנאביס רפואי, תוכלו לקבל החזר כספי בגין ההוצאות על הקנאביס שלכם. על פי חוק הביטוח הלאומי כלל המטופלים מכל קופות החולים זכאים להחזר כספי מלא וקבוע עבור הוצאות רכישת קנאביס רפואי במקרה שהם נפגעי תאונות עבודה. אז איך עושים זאת? ראשית, יהיה עליכם לפנות לביטוח לאומי ולהיות מוכרים כנפגעי עבודה (פרטים נוספים על התהליך תוכלו למצוא כאן). לאחר מכן, עליכם להגיש בקשה לקופת החולים בה אתם חברים ולהגיש בקשה לקבלת החזר כספי. בפנייתכם לקופת החולים, צרפו את המסמכים הבאים:

  • אישור על היותכם נפגעי תאונת עבודה
  • המלצת הרופא המטפל
  • עותק של רישיון הקנאביס בתוקף
  • קבלה\ חשבונית מבית המרקחת כהוכחה לרכישת מוצרי הקנאביס הרפואי והמוצרים הנלווים

נפגעים בשירות צבאי (מבוטחי משרד הביטחון)

במקרה של נפגעים במסגרת שירות בצה"ל יש להגיש את המסמכים המפורטים אל הרופא המחוזי באגף השיקום. את הבקשה להחזר ניתן להגיש באזור האישי באתר האינטרנט של אגף שיקום נכים. שימו לב לדברים הבאים:

  • החזר כספי בגין מוצרי קנאביס ניתן לבצע כנגד חשבונית קנייה אשר בוצעה
  • על המטופל לספק הצהרת אישית שאינו מקבל החזר מגוף אחר

הבקשה נדחתה? יש אפשרות לערער ולהגישה מחדש אל הרופא הראשי במטה אגף השיקום של משרד הביטחון.

מבוטחי קופת החולים "מכבי"-

מבוטחי קופת החולים "מכבי" (וחברים בקרן מכבי) יכולים גם הם לקבל החזר. קרן מכבי זוהי הקרן היחידה בישראל כיום המספקת החזר על קנאביס רפואי לכלל מבוטחיה, היכולים להגיש בקשה פרטים לקבלת ההחזר. הזכאות הבסיסית לקבלת ההחזר הכספי בעבור מוצרי הקנאביס הרפואי ניתנת רק למי שחבר בקרן מכבי למעלה משנתיים ברציפות, והכנסתו החודשית (ברוטו) של משק הבית שלו עומדת עד 1.3 מ"קו העוני", כהגדרתו במוסד לביטוח לאומי.  

עומדים בקריטריונים אלו? תוכלו לגשת לסניף "מכבי" הקרוב למקום מגוריכם ולבקש למלא את הטפסים הייעודים לקבל החזר כספי על קנאביס רפואי. לחילופין תוכלו למצוא את הטפסים כאן  ולהגישם.

מה צריך לשם כך?

  • חשבונית מס על רכישת מוצרי הקנאביס הרפואי
  • תיעוד מסמכים רפואיים המתארים את המצב והצורך בטיפול בקנאביס רפואי
  • הפנייה רשמית של גורם מוסמך מטעם קופת החולים "מכבי" המפרטת את הטיפול בקנאביס רפואי ואת תוצאותיו
  • טופס הצהרת הכנסות משק הבית
  • 3 תלושים אחרונים (גם של בן\ת הזוג, אם יש) המעידים על ההכנסות החודשיות

לאחר הגשת המסמכים הללו יש להמתין כ- 30 יום (בתקווה לפחות) לקבלת תשובה.  

מצאתם משהו לא נכון בכתבה? יש בידכם מידע עדכני יותר? נשמח שתשתפו אותנו😊

[email protected]