דה קרבוקסילציה לקנאביס רפואי: התהליך שהקנאביס שלכם חייב לעבור

פורסם לפני 3 שנים

תהליך הדה קרבוקסילציה מתאר את האופן בו משחרר פרח הקנאביס הטרי בתצורתו המקורית חומצות קנבינואידים המתפרקות לחומרים בעלי השפעות פסיכואקטיביות על גופנו. כיצד זה קורה? יצאנו לבדוק..


רבים מאיתנו מכירים את צמח הקנאביס בזכות השפעותיו מרחיבות התודעה. אלו מצליחות לסחוף כמות הולכת וגדלה של צרכנים הנהנים בה בעת ממעלותיו הבריאותיות של הצמח ובאותה נשימה מיכולותיו המופלאות להשפיע על הגוף והנפש. אך השפעת הצמח המוכרת לכם באה לידי ביטוי רק לאחר תהליך חימום שהוא עובר.

אז מהו בעצם התהליך הזה וכיצד הוא משפיע על צמח הקנאביס? ובכן, דה קרבוקסילציה (De-Carboxylation) הוא שם כולל לתהליך במסגרתו חומצות קנבינואידים המצויות בצמח מתפרקות באמצעות חימום לקנבינואידים מבודדים הקיימים בצמח. זוהי אפוא תגובה כימית הגורמת לשחרור פחמן דו-חמצני כתוצאה מהסרת הקבוצה הקרבוקסילית, או במילים אחרות הסרה של אטום הפחמן מן המולקולה.

הקנבינואיד המוכר ביותר שעובר תהליך זה הוא ה-THC, המתפרק מהתצורה המורכבת שנקראת THCA (האות A מסמנת את המילה Acid – חומצה ומתווספת לצד שם הקנבינואיד, כמו גם CBDA המתפרק ל-CBD או CBNA המתפרק ל-CBN). המשמעות היא שעל אף העובדה כי לחומצות הקנבינואידים בתצורתם המקורית בקנאביס ישנן סגולות רפואיות מוכחות, הרי במידה ולא נבצע להם דה קרבוקסילציה, קרי חימום בטמפרטורה גבוהה שימיר אותן לקנבינואידים המוכרים ובעלי ההשפעה המוכרת, לא נזכה לתוצאה הרצויה מבחינתנו- החומר הפסיכואקטיבי לא יופעל וספיגה יעילה של החומרים הפעילים בגוף.

כאשר אנו צורכים קנאביס באמצעות עישון או אידוי, תהליך החימום מתרחש עוד בטרם אנו סופגים את החומרים, כך שהקנבינואידים בעלי ההשפעה הפסיכואקטיבית מתפרקים באופן מיידי והשפעתם עלינו מתרחשת תוך פרק זמן קצר יחסית. אולם מה קורה עבור אלו המעוניינים לצרוך קנאביס באמצעות חוש הטעם? כאן תהליך הדה קרבוקסילציה הופך לרלוונטי הלכה למעשה.

 ההנחה הרוווחת היא שבמידה ונרצה לאפות עוגה או עוגייה המכילה קנאביס, נוכל ליהנות מהשפעות הצמח, אולם בפועל גם אם נכניס לתוך הבצק תפרחת גרוסה בכמות משמעותית, כלל לא בטוח שנחוש דבר, שכן רק הקנבינואידים המצויים על הבצק החיצוני עשויים לעבור את תהליך החימום (באמצעות אפייה בתנור) בעוד יתר הקנאביס המצוי בחלקים הפנימיים של דבר המאפה לא יתפרק מחומצת ה-THCA לקנבינואיד הבודד THC, מה שסביר להניח יגרום להשפעה פסיכאוקטיבית קטנה, אם בכלל.

אז מה עושים?

עלינו להקפיד לפני שלב הבישול או האפייה להעביר את הקנאביס תהליך דה קרבוקסילציה מקדים. התהליך מתבצע באופן פשוט וקל. תחילה מערבבים את התפרחת הגרוסה במגש שייכנס לתנור ביתי שחומם מראש לטמפרטורה של 90-105 מעלות. לאחר מכן מפזרים את חתיכות התפרחת על פני מגש עם נייר אפייה ומכניסים לתנור למשך 20-30 דקות עד לקבלת צבע חום-זהוב. אינדיקציה נוספת לכך שהקנאביס מוכן תתרחש כאשר הוא יתחיל להפיץ ריח. מה שחשוב – יש לפזר היטב את הקנאביס על פני המגש בשכבה דקה, מבלי שייערם או יצבור גושים.

לאחר שביצענו את התהליך בהצלחה, נוכל לבחור כיצד לשלב את התפרחת הגרוסה במזון שלנו. ההמלצה שלנו היא להכין חמאת קנאביס שניתן להוסיף כמעט לכל מאכל, או פשוט להוסיף את התפרחת לכל מעדן או מזון שומני אחר. כמו כן, אל תשכחו כי ההשפעה של קנאביס באמצעות הקיבה מתחילה לאחר כשעה עד שלוש שעות מרגע האכילה.

ומה באשר למוצרי קנאביס נוספים, כדוגמת שמנים או כמוסות? גם כאן חלה חובה לבצע את הדה קרבוקסילציה כחלק אינטגרלי מתהליך הייצור, על ידי חימום הקנאביס בטמפרטורה גבוהה למשך זמן קצוב. 

תוכלו לצפות במדריך מעשי לביצוע תהליך הדה קרבוקסילציה (לחצו על הסרטון וצפו ביוטיוב) :