ההבדלים במערכות האנדוקנאבינואידיות של נשים וגברים

פורסם לפני שנה 1

המערכת האנדוקנבינואידית (ECS) היא רשת של קולטנים ונוירוטרנסמיטרים אשר מווסתים רבים מתפקודי הגוף, בין היתר כאב, מצבי רוח ותיאבון. מערכת זו ממלאת תפקיד חיוני בשמירה על יציבות ואיזון בגוף, והיא כוללת אנדוקנבינואידים המיוצרים על ידי הגוף, קולטנים שנמצאים על תאים ואנזימים המפרקים את האנדוקנבינואידים.

 

המערכת האנדוקנאבינואידית נמצאת אצל כל היונקים, כולל גברים ונשים כאחד ומחקרים עדכניים מצביעים על כך שעשויים להיות כמה הבדלים באופן שבו ה-ECS מתפקד אצל גברים ונשים, הבדל שעשוי להשליך על האופן שבו אנו מבינים את המערכת האנדוקנאבינואידית כיום וכיצד ניתן לעבוד איתה בשביל להוביל להקלה על מגוון תסמינים רפואיים.

 

אנדוקנאבינואידים הם תרכובות המיוצרות באופן טבעי על ידי הגוף והם נקשרים לקולטנים בתאים בכדי לייצר השפעות פיזיולוגיות שונות. מחקרים שנעשו בתחום מצאו כי ישנם הבדלים בדומיננטיות ובנוכחות של אנדוקנאבינואידים שונים בין גברים ונשים וכן בשכיחות של קולטנים מסוימים.

 

ישנם שני סוגים עיקריים של קולטנים במערכת: קולטני CB1 שנמצאים בעיקר במוח וקולטני CB2 שנמצאים בעיקר במערכת החיסון. קולטנים אלו ממלאים תפקידים שונים בוויסות תפקודים שונים בגוף. לדוגמה, קולטני CB1 מעורבים בוויסות כאב, מצב רוח, תיאבון ושינה, בעוד שקולטני CB2 מעורבים בוויסות דלקות ובתפקוד מערכת החיסון. מחקר שנעשה בתחום, הראה שלנשים יש צפיפות גבוהה יותר של קולטני CB1 במוח וזאת בהשוואה לגברים. מכיוון שקולטני ה- CB1 אחראים להשפעות הפסיכו-אקטיביות של הקנאביס, הבדל זה עשוי להסביר מדוע נשים נוטות להיות רגישות יותר להשפעות ה-THC.

 

הבדל נוסף בין גברים לנשים בכל הנוגע ל-ECS הוא האופן שבו המערכת מגיבה ללחץ. מחקרים מצאו שלנשים יש תגובת לחץ חזקה יותר בהשוואה לגברים, מה שעשוי להיות קשור לנוכחות של יותר קולטני CB1 במוח. בנוסף, מחקרים הצביעו על כך שה-ECS עשוי למלא תפקיד בוויסות המחזור החודשי ובתקופת ההיריון וישנם מחקרים המצביעים על כך שעשויים להיות הבדלים בהפצה ובצפיפות של הקולטנים האנדוקנבינואידים באזור האגן בין גברים לנשים ושיש רמות גבוהות יותר של קולטני CB1 באזור האגן של נשים בהשוואה לגברים.

 

כאמור, קולטנים אלו אחראים להשפעות הפסיכו-אקטיביות של הקנאביס וממלאים תפקיד בוויסות כאב ודלקות. הבדל זה מצביע על כך שנשים עשויות להיות רגישות יותר להשפעות הקנאביס באזור זה, מה שיכול להיות רלוונטי לטיפול במצבים כמו כאבי מחזור או אנדומטריוזיס.

לעומת זאת, מחקר אחר מצא שיש רמות גבוהות יותר של קולטני CB2 באזור האגן של גברים בהשוואה לנשים. הקולטנים הללו אחראים בעיקר לוויסות המערכת החיסונית, מה שיכול להסביר מדוע לגברים עשויה להיות תגובה חזקה יותר לטיפולים מבוססי קנאביס במצבים כמו דלקת הערמונית או כאבי אגן כרוניים.

 

המחקר עדיין נמשך בכל הנוגע להשפעות הקנאביס על ה-ECS. עם זאת, כמה מחקרים העלו כי קנאביס עשוי לעזור לווסת את ה-ECS אצל גברים ונשים כאחד. לדוגמה, נמצא כי קנבינואידים כמו CBD עוזרים להפחית דלקת וכאב, מה שעשוי להועיל למצבים כמו כאבי מחזור ותסמיני גיל המעבר.

 

לסיכום, חשוב לציין שהמערכת האנדוקנבינואידית היא רשת מורכבת שעדיין לא מובנת במלואה, ויש צורך במחקר נוסף כדי להבין היטב את המערכת האנדוקנאבינואידית בכלל ואת ההבדלים בין גברים לנשים בכל הנוגע למערכת זו בפרט.