קרינה רדיואקטיבית בקנאביס? כן, יש דבר כזה!

פורסם לפני 3 שנים

אין לכם מה להילחץ. לא מדובר בסכנה חלילה לצמח היקר לנו מכל, אלא בתהליך מבוקר המבטיח מוצר נקי באיכות גבוהה


תעשיית החקלאות והמזון ברחבי העולם עושה שימוש תדיר בקרינה רדיואקטיבית המהווה חלק אינטגרלי מתהליך הניקיון והחיטוי של מוצרי המזון שכולנו מכירים. מדובר כמובן על פירות וירקות, מוצרים אורגניים ועוד, אשר עוברים תהליך ניקיון וחיטוי יסודי על ידי שימוש בטכנולוגיות קרינה רדיואקטיבית ברמות שונות, הישר אל מדף המצרכים בסופר או במכולת השכונתית.

גם צמח הקנאביס הרפואי, המשמש נכון להיום כ-50 אלף צרכנים בישראל מדי שנה, עובר תהליך דומה של קרינה רדיואקטיבית, המתבצע במתחם המכון הגרעיני "שורק" הסמוך ליבנה. הקנאביס עובר למעשה במכון תהליך מקיף שמטרתו לחטא אותו מפני חיידקים, מיקרואורגניזמים ומזיקים שונים אשר עלולים לגדול על פרחי הצמח או להתפתח על גבי אריזת המוצרים, במידה ולא נאטמו או נארזו כראוי.

נשאלת השאלה האם מדובר בתהליך הכרוך בסיכון או כזה אשר עשוי לפגום באיכות הקנאביס? ובכן, הכתבה הבאה נועדה להרגיע אתכם. מחקרים רבים שנעשו במהלך 50 השנים האחרונות מעידים על בטיחות הקרנות מזון. מדובר בקרני בטא וגמא רדיוקאטיביות המהוות חלק שגרתי בתעשיית המזון והחקלאות, הפועלות בעוצמה מייננת גבוהה ומסייעות להרחיק חיידקים ומזיקים שעלולים לפגום באיכות הצמח. לא הוכח עד היום בשום מחקר כי יש בתהליך זה פגיעה בקנאביס או בקנבינואידים עצמם, למעט אולי פגיעה בטרפנים, אך גם כאן הדעות חלוקות וניתן לומר שהמחקר המדעי עדיין נמצא בחיתוליו.

חשוב לציין כי התקן הישראלי לקנאביס רפואי (GAP-IMC) המציין את הפרמטרים לביצוע הקרנות בצמח הינו נוקשה במיוחד. החוק מתיר מכירה של תפרחות קנאביס רפואי בהן נמצאה ספירת חיידקים כללית הנמוכה מסך 20,000 CFU/g לצד ספירת בקטריות מסוג Bile-Tolerant Gram-negative שצריכה לעמוד על אפס מוחלט. בכדי לעמוד בפרמטרים מחמירים אלו נדרש הקנאביס לעבור תהליך מבוקר של קרינה רדיואקטיבית לפני אריזתו הסופית ותפוצתו אל בתי המרקחת והצרכן הסופי.

במציאות הנוכחית הרי שקיים הבדל מהותי בין קנאביס רפואי שעבר תהליך קרינה רדיואקטיבית לבין צמחים עליהם לא בוצע תהליך דומה, בעיקר בדגש על ניקיון והימנעות מחומרי הדברה ומזיקים אחרים אשר יש בהם חלילה בכדי להזיק לבריאותנו. מהות ההבדל מקורה בעמידה או אי עמידה בתקני האיכות של משרד הבריאות ביחס לכמות החומרים המזהמים וחומרי הדברה אשר עשויים להימצא במידה כזו או אחרת במוצר הסופי.

לאחרונה התבשרנו אולי על מהפכה בתחום, זאת לאחר הודעה של חברת "קנאשור" כי סיימה בהצלחה את בדיקות השארייתיות לקנאביס, ללא כל צורך בביצוע קרינה רדיוקאטיבית. אפשרות תיאורטית נוספת להימנע מתהליך הקרנה רדיואקטיבית בקנאביס, היא על ידי גידול פנים (INDOOR) תחת תנאים מוקפדים בחדרים סטריליים עם בקרה מתקדמת על כל צמח וצמח. האם מדובר בעידן חדש בתעשיית הקנאביס הרפואי בישראל? עדיין מוקדם לדעת, אך בהחלט שווה להמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות.