קנאביס רפואי במשלוח? היום זה אפשרי!

פורסם לפני 2 שנים

טיפול בקנאביס רפואי הוא תחום שלא מפסיק להתפתח, והמחוקק מגיב לכך בהתאם. משום כך, לא מפתיע לראות שמהפכת הקניות באינטרנט ששוטפת את העולם בשנים האחרונות, ומאפשרת לנו לקנות ממש כל דבר שנוכל לחשוב עליו באינטרנט, לא פסחה גם על ענף הקנאביס הרפואי. 

 עם התפתחות תחום הטיפול באמצעות קנאביס הרפואי והרחבת מספר בתי המרקחת המאפשר אספקה של מוצרי קנאביס, התפתח גם תחום המשלוחים עד הבית של מוצרים אלו. משלוח עד הבית של מוצרי קנאביס רפואי מתאפשר באמצעות בתי מרקחת וחברות שינוע בעלות רישיון ספציפי לפעילותן.

בנוסף לבתי המרקחת המאפשרים שירותי משלוחים של קנאביס רפואי עד לבית המטופל, כיום אפשר בכמה לחיצות כפתור לקבל  משלוח עד הבית של מוצרי קנאביס רפואי, תפרחות, שמנים וכדומה. מדובר בבשורה של ממש עבור מטופלי קנאביס רפואי: ישנם מטופלים רבים הסובלים ממגוון של מחלות ומצבים רפואיים אשר מקשים עליהם מאוד לצאת מהבית. הברירה בין לעבור את הטרטור הכרוך בהגעה לבית מרקחת ספציפי המחזיק במוצרים המבוקשים או להימנע מקבלת הקנאביס הרפואי, היא ברירה אכזרית, שמוטב להימנע ממנה. מעבר לכך, גם אלו שאינם סובלים ממגבלות ניידות כאלו ואחרות, מעדיפים לא פעם את הנוחות של הזמנה באינטרנט וקבלת משלוח עד לבית.

אולם בכל זאת, הזמנת קנאביס רפואי באינטרנט היא לא בדיוק כמו להזמין פיצה. מה אומר החוק כיום בעניין קנאביס רפואי במשלוח, איך זה עובד, מה הן העלויות, ועל מה חשוב להקפיד? כל מה שרציתם לדעת על הזמנת קנאביס רפואי במשלוח.

המסגרת החוקית המאפשרת הזמנת קנאביס באינטרנט

כפי שוודאי ידוע לרובכם, על מנת לקבל באופן חוקי קנאביס רפואי בישראל, יש להצטייד ברישיון לשימוש בקנאביס מאת היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר), וכן במרשם רפואי תקף לקבלת קנאביס. 

 

אולם כאן לא נגמרות הוראות החוק הרלוונטיות: לאחר שעברתם מסכת כזאת או אחרת וקיבלתם רישיון ומרשם לקנאביס, כעת עליכם לקבל אותו פיזית. מסירת הקנאביס הרפואי למטופל נעשית לפי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מספר 153. לפי הנוהל (סעיף 4.10.6), מסירת קנאביס למטופל תיעשה רק בזיהוי של המטופל על ידי המנפק בהצגת תעודת זהות והצגת רישיון תקף. כלומר, אין אמנם חובה חוקית שהמסירה תבוצע בבית המרקחת, אך יש חובה שהמסירה תבוצע על ידי רוקח מורשה קנאביס, או בפיקוח של רוקח כזה. 

 

אז כיצד בכל זאת מתבצעת מסירה של קנאביס במשלוח? סעיף 4.10.8 של הנוהל מאפשר לבתי מרקחת לבצע מסירה של קנאביס רפואי, בהתאם להנחיות המנויות בסעיף 128 של משרד הבריאות. לפי הנחיות אלו, ניתן לבצע קנאביס במשלוח, כל עוד עומדים בכמה תנאים. אחד מהם למשל, הוא שהשליח שמבצע את המסירה קיבל אישור הובלה ומסירה של קנאביס. כמו כן, המשלוח צריך להתבצע לכתובת המנויה ברישיון של מקבל הקנאביס הרפואי והמקבל חייב להיות המטופל עצמו. 

איך אפשר להזמין קנאביס רפואי באינטרנט?

ריפר כיום היא הפלטפורמה היחידה הפועלת ברישיון של היחידה לקנאביס רפואי שבמשרד הבריאות ויכולה לאפשר רכישה של קנאביס רפואי באינטרנט באופן חוקי לגמרי. הפעילות של ריפר מפוקחת על ידי היק"ר ופועלת תחת רגולציה מחמירה.

אז איך זה עובד?
כאשר נרשמים לאתר ריפר, יש להעלות לאתר צילום תעודת זהות, צילום של הרישיון וכן את המרשם הרפואי לקבלת קנאביס רפואי. אנחנו בודקים את המסמכים אצלנו ומוודאים שהם תקינים. לאחר אישור שלנו, ניתן יהיה לבצע משלוח של קנאביס רפואי עד לבית המטופל. חשוב לציין כי באתר יוצגו בפני המשתמש הרשום רק פריטים שהרישיון שלו מאפשר לקנות, וכן ישנה מגבלה כמותית על היכולת שלו לקנות, בהתאם לכמויות והריכוזים המנויים ברישיון.  

 

עוד מצויין בנוהל (סעיף 4.10.8, סעיף קטן ה'), כי מסירת מוצרי קנאביס מותנית בקבלת תדרוך מרוקח שעבר הכשרה מקצועית לכך. עם זאת, הסעיף מותיר שיקול דעת מקצועי בידי הרוקח: הרוקחים שאנו עובדים איתם בודקים כל הזמנה, ובודקים האם נדרש שהמזמין יגיע פיזית לקבל הסבר על התכשירים, האם ניתן להסתפק בהדרכה טלפונית, או האם ניתן לוותר לגמרי על ההדרכה במצבים מסוימים. מכל מקום, אין הזמנה שנעשית באתר שלא נעשית בפיקוח של רוקח מורשה. בנוסף, כמובן שכל מטופל שמעוניין בכך, זכאי לבקש שיחת התייעצות עם רוקח מורשה.

מסירה לאדם אחר

היות ופעמים רבות חולים אינם יכולים להגיע לבית המרקחת עקב מחלתם או מצבם הרפואי, החוק מאפשר להם להיעזר במיופה כוח מטעמם שיקבל את הקנאביס במקומם. ייפוי כוח שכזה נקרא בפי החוק רישיון שינוע, והוא מאפשר לחולים להיעזר באדם אחר כגון חבר או קרוב משפחה, שייקח עבורם את הקנאביס כאשר הם אינם יכולים לעשות זאת. 

 

כאשר בוחרים באתר ריפר באפשרות של הזמנת קנאביס באיסוף עצמי, בעל רישיון השינוע יכול לאסוף את הקנאביס מבית המרקחת עבור המטופל. עם זאת, כאשר מדובר במשלוח של קנאביס עד לפתח הדלת, הקנאביס הרפואי חייב להימסר לבעל הרישיון, ולא לבעל רישיון השינוי מטעמו. השליח יבדוק את תעודת הזהות של המקבל, ורק לאחר מכן ימסור לו את הקנאביס הרפואי.

עלויות

חלקכם עשויים להניח כי היות ומדובר בקנאביס במשלוח, עלות המשלוח תייקר באופן משמעותי את הסכום לתשלום. בעוד בבתי המרקחת השונים עלויות המשלוח משתנות בהתאם לסכום ההזמנה או לכמות המוזמנת, לקוחות ריפר לא משלמים על משלוח, בלי קשר לכמות או לסכום ההזמנה. כל הזמנה בריפר מחוייבת בסכום של 15 ש"ח דמי שירות קבועים לכל הזמנה, ללא עלויות נוספות או משתנו. 

 

בנוסף לכך, אצלנו בריפר מלבד מחירים אטרקטיביים של מוצרי קנאביס, ניתן להזמין קנאביס רפואי עד הדלת ללא עלות נוספת. כך שהזמנת קנאביס באינטרנט היא לא רק נוחה ואפשרית, אלא גם ממש משתלמת.