קנאביס לטיפול בסרטן

פורסם לפני 2 שנים

קנאביס רפואי נמצא בשימוש נרחב יחסית עבור רשימה לא קטנה של התוויות רפואיות, אולם נדמה שאת עיקר ההכרה בסגולותיו הרפואיות, קיבל הקנאביס על רקע ההשפעה שלו על חולי סרטן. חשוב לציין כי כאשר עסקינן בסרטן, לא מדובר "במחלה אחת"; ישנם סוגים רבים של סרטן, וכן שלבים שונים בהם מאובחנת המחלה, אשר יוצרים מצבים רפואיים שונים מאוד בקרב חולים שונים. עם זאת, ננסה להתייחס בכלליות לסרטן ככל האפשר, תוך התעלמות מן המצבים הפחות שכיחים. 

קנאביס רפואי מסייע לחולי סרטן בשלושה מישורים עיקריים: טיפול פליאטיבי (טיפול הניתן לחולים סופניים), טיפול בהתמודדות עם כאבים והשפעות פיזיולוגיות נוספות אשר נגרמים כתוצאה מן המחלה, וכן טיפול בהתמודדות עם תופעות הלוואי הנגרמות מטיפולי כימותרפיה. בכל הנוגע לאותם מצבים מצערים של המישור הראשון, הרופאים המטפלים עושים ככל האפשר כדי להקל על חולים במצבים הללו, ואישור לקנאביס רפואי ניתן ללא קושי (לרוב במסלול אונקולוגי, שהוא נפרד מן המסלול העיקרי של היק"ר). בנוגע לשני המישורים הנוספים, משרד הבריאות מעמיד קריטריונים מסוימים, אולם עם הפתיחות הגוברת ביחס לקנאביס רפואי, הפך קנאביס לתרופה הנפוצה ביותר לשימוש בקרב חולי סרטן בישראל.

יש לציין כי ישנן טענות מדעיות לפיהן החומרים הפעילים בצמח, יכולים להשפיע גם על הגידולים הסרטניים עצמם, אולם אין קביעה חד משמעית בנושא, ובוודאי שהדבר אינו מאושר כהתוויה רפואית על ידי משרד הבריאות. עם זאת, במקרים רבים אין מניעה פשוט לשלב זאת בארגז הכלים של הניסיונות להתמודד עם המחלה.

קנאביס לטיפול בתופעות הלוואי של כימותרפיה

חולי סרטן רבים מקבלים כימיקלים שונים בניסיון להרוג את התאים הסרטניים המתפשטים בגופם, מה שמכונה טיפול כימותרפי. אותם חומרים כימיים משמשים כדי לתקוף את התאים הסרטניים, כלומר את התאים המתחלקים בצורה מהירה ובלתי נשלטת בגוף המטופל. עם זאת, ישנם גם תאים בריאים המתחלקים בצורה מהירה, וגם אלו מושמדים בטיפול הכימותרפי. משום כך, לכימותרפיה ישנן תופעות לוואי קשות במיוחד, והטיפול גורם לסבל רב עבור אלו שמקבלים אותו. אחת מתופעות הלוואי הנפוצות בעת קבלת כימותרפיה, היא ירידה בתיאבון (בעיקר עקב בחילות קשות הנובעות מהטיפול), כאבים, קושי בהירדמות וירידה במצב הרוח. התחושות הנלוות לכימותרפיה הן כה קשות, שחולים רבים מרגישים שהם יהיו מוכנים לנסות כל דבר כדי להקל עליהן, ולו גם באופן חלקי.

חולים רבים בסרטן המקבלים טיפולים כימותרפיים, חשים כי שימוש בקנאביס, בין אם בתצורת עישון, בין בתצורת אידוי, ובין אם על ידי בליעה, עוזר להם להתמודד עם הסימפטומים הללו. קנאביס עוזר בהגברת תיאבון בקרב מטופלים רבים, ובמידה מסויימת גם בהפחתת תחושת בחילה וכן בהפחתת כאבים. כמו כן, קנאביס תורם רבות לשיפור במצב הרוח הירוד של החולים, ולהפחתת חרדות הנלוות מעצם טבעה של מחלה סופנית. בנוסף, כימותרפיה גורמת גם לנזקים עצביים ולכאבים חזקים הנובעים מכך (כאב נוירופתי), ואילו קנאביס נמצא יעיל בהפחתת כאבים אלו.

ניתן לציין כי מחקרים שפורסמו בעניין בשנים האחרונות, מצאו כי אחד החומרים הפעילים בקנאביס, CBD, עוזר לטיפול הכימותרפי להיכנס אל התאים המסרטנים, ויתכן שבכך מגדיל את יעילות הטיפול (עם זאת, אין מדובר במוסכמה רפואית רווחת).

קנאביס רפואי להתמודדות עם תסמיני המחלה 

קנאביס מסייע למטופלים גם בתור משכך כאבים, הנובעים מגידולים וגרורות סרטניות. לפי נוהל 106 של משרד הבריאות (סעיף 3.2.1.2), התוויה זו מאושרת לקנאביס רפואי, רק לאחר מיצוי של ניסיון טיפול משמעותי על ידי תרופות אחרות. עם זאת, נראה כי קנאביס רפואי תורם רבות להפחתת כאבים, וזאת לצד תופעות לוואי זניחות יחסית. כמו כן, קנאביס הוא משכך כאבים הרבה פחות ממכר מכמה החלופות (כגון תרופות אופיאטיות), ולמעשה גם פחות מזיק מהן. במקביל, קנאביס כאמור עוזר גם לרוב להגברת תיאבון, שיפור במצב רוח, ולעתים אף נצפה שיפור תפקוד במישורים נוספים.