קנאביס משנה תודעה: איך זה באמת אמור להרגיש ?

פורסם לפני 3 שנים

להרגיש ולו לכמה שעות כמרכז העניינים או לחילופין לאכול סרטים ותסביכים. צריכת קנאביס עשויה להשפיע באופן שונה על כל אחד ואחת מאיתנו. האם זה עניין של מינון? לא בטוח


יצא לכם פעם לשאול את עצמכם איך זה שקנאביס לא משפיע עלינו באופן זהה? בעוד עבור חלק מאיתנו מדובר בצמח מופלא אשר עושה נפלאות מכל הבחינות וטומן בחובו תחושת הקלה, רוגע ואופוריה במידת מה, הרי שבעבור אחרים ההפך הוא הנכון. אלו עשויים מנגד לפתח תסביכים או בסלנג המוכר פשוט "לאכול סרטים".

הסיבות לכך הן רבות ומגוונות וסביר להניח שתצטרכו להמשיך ולהעמיק בהן גם מעבר לכתבה שלפניכם. ראשית, יש להבחין בין זני הקנאביס השונים, אינדיקה וסאטיבה. הראשון מבין השניים הינו בעל אפקט משחרר ומרגיע, לרבות היותו נפוץ לטיפול בבעיות שינה והירדמות, וככזה נועד עבור צרכנים המעוניינים להוריד הילוך משגרת היום-יום השוחקת. סאטיבה לעומתו הינו בעל השפעה מעוררת יצירתיות ואנרגטיות, כך שהוא מתאים יותר לשימוש לאורך שעות היום ועבור מי שמעוניין "לרענן את השורות". 

אלא שהשפעת הקנאביס אינה מסתמכת רק על הזן עצמו, שכן מדובר בסופו של יום בסם "חברתי" וככזה ישנה השפעה מכריעה לסביבה בה אתם מצויים במהלך תהליך העישון/אידוי/מיצוי השמן.

במידה והנכם נמצאים בסביבה תומכת בה אתם מרגישים נוח יותר, יתכן כי השפעתו על התודעה שלכם תעבור בצורה "חלקה" יותר ותותיר בכם אפקט חיובי. מנגד, צריכת קנאביס בצוותא עם אנשים אחרים שאינם מוכרים או על רקע מצב נפשי מעורער, עשויה להעצים תחושות שליליות ולגרום לאפקט הפוך.

על מנת לחדד תהליך זה ראוי להתייחס אל המושג Set & Setting הלקוח מעולמות הפסיכולוגיה, המגדיר את חווית הצריכה של קנאביס וסמים אחרים, אשר מושפעים מהסביבה הפיזית והחברתית של האדם גם יחד. על פי מושג זה – המארג החברתי משפיע בצורה גורפת על חוויית הצריכה. כך לדוגמה, במידה ונרגיש לחוצים, הרי שהקנאביס עשוי להדגיש תחושות אלו. לחילופין, אם אנו נינוחים ומצויים באזור הנוחות שלנו, סביר להניח שהקנאביס יחזק אצלנו תחושות של שייכות וביטחון. 

משתנה נוסף שמתווסף למשוואה קם ונופל על סוגיית המינון. גם כאן רבים מהרופאים או החוקרים את הצמח ברחבי העולם, אינם יודעים להעניק תשובה חדה וברורה, שכן לטענתם לא קיים מינון אחיד שמתאים לכולם, כלומר גם כאן מדובר בעניין סובייקטיבי לחלוטין. אם ניקח למשל צרכני קנאביס רפואי, לחלקם תספיק כמות קטנה יחסית של קנאביס כדי להגיע להשפעה יעילה, בעוד אחרים יזדקקו למינונים גבוהים משמעותית כדי להרגיש אפקט כלשהו.

לזרום עם התחושות

אופן ההשפעה האינדיבידואלי של קנאביס על תצורותיו השונות עשוי להשפיע כאמור על כל אדם בצורה שונה, זאת לאור היותו סם פסיכואקטיבי ומרחיב תודעה המוביל לשינויים במערכת העצבים בגופנו למשך מספר שעות.

עצם היותו כזה מובילה את הצרכנים לחוות קשת של רגשות ותחושות, אשר נוטים להתעצם לאחר השימוש בו. כך יעידו חלק מצרכני הקנאביס כי הוא מסייע להם להרגיש ולו לכמה שעות כמרכז העניינים. אלו עשויים להיפתח, לצחוק ולנצל את הסיטואציה החברתית בה הם מצויים עד תום. לעומתם, אחרים אשר לא בחרו את הזן המתאים עבורם או השתמשו במינון שגוי, עשויים שלא לחוש תחושות אלו ואף לחוות חוויה פחות "נעימה".

כך או כך, מנעד התחושות עקב צריכת קנאביס הינו רחב ויכול לנוע על פני אינספור תחושות המצויות על גבי סקאלת הרגשות, החל "מסטלות" כיפיות המהוות בידור טוב מחד, תחושה עילאית ומצב רוח מרומם, ועד להפך הגמור, כדוגמת מחשבות טורדניות, חוסר ביטחון ואף חרדה במידת מה.

חשוב לזכור, גם אם חלילה חוויית הקנאביס שלכם לא הייתה אידיאלית, או שלחילופין הייתם מעוניינים לחוות הרגשה אחרת כתוצאה משימוש בו, חשוב להבין כי מדובר בתהליך של ניסוי וטעיה. למעשה, רבים מצרכני הקנאביס נאלצו לעבור כברת דרך משמעותית עד שימצאו את הזן והמינון הנכונים עבורם, אשר יענה על הציפיות שלהם ויקנה להם תחושה חיובית.